Re: [NOVICE] Mounte mod Synology; filnavne med danske karakterer

Jesper wrote:
Jeg har netop kastet mig over Linux og lidt ambitiøst har jeg mere eksakt kastet mig ud i at ville køre Slimserver-softwaren (et stykke streaming-software som bruges sammen med en Squeezebox) og jeg have mine musik-filer liggende på en Synology 101g+. Den kører Linux i en embedded udgave.

At få installeret Slimserveren har været en smule bøvlet, men det kører fint. Og at få mountet til min Synology-box virker sådan set også, men jeg har et problem med mine danske karakterer, for de ser godt nok noget
sære ude og bringer mindelser om gamle dage, da man skulle kæmpe med opsætning af codepages på Dos.

Synology-boksen kører som udgangspunkt samba, men jeg har drillet den lidt, så den understøtter nu også nfs, men lige lidt hjælper det. Bogstavet æ bliver skrevet som 1:251c og et mystisk tegn. Filnavnene er i øvrigt lavet via Exact Audio Copy fra min Win XP-maskine.

Min Linux-pc kører Mandriva 2007. Jeg håber nogen kan hjælpe - jeg har brugt en del tid på det her og det er temmelig frustrerende.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Hej Jesper,

æ,ø og å over samba har altid været tosset. Prøv at klippe smb.conf fra din Synology-box ind her. Den ligger sikkert i /etc/samba/smb.conf eller /etc/smb.conf.

Iøvrigt kan du også benytte din Linux til at rippe CD'erne. GRIP ripper fint til FLAC og Squeezeboxen spiller det med glæde :)

/k

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-02-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]