Re: [NOVICE] VMWare og adgang til hostfiler

Stig Mogensen wrote:

> Mange tak for tipset. Jeg har nu en home folder inde under mine
> netværkssteder.........men jeg får en "Access denied" nå jeg prøver at
> klikke mig derind?.

Du skal se på, hvem der kører vmware. Den bruger:gruppe skal have adgang
til det dir - og hele stien derned - som du vil dele.

Så vidt jeg husker, kører vmware under Gentoo ikke som root, det gør den
her hos mig (og den har derfor ingen problemer i retning af begrænsede
rettigheder). Du kan evt. tilføje vmware-brugeren til gruppen users, så
kan det være, at den får den ønskede adgang, det afhænger af users
rettigheder i /home.

Jeg har af flere grunde valgt at bryde al skik og sædvane, og har lavet
et dir ved navn /delte
Der må hvem som helst hvad som helst (chmod 0777 /delte), og der kan
evt. symlinkes til det fra en Linux-brugers /home/dir. (Det ville have
været pænere at lægge det ind under /usr/local, men dovenskaben vandt).
Det er i /delte/downloads mine downloads ender, uanset om det er firefox
under Linux eller en vmware-klient, der henter dem, og derfor kan jeg
altid finde dem (uden at skulle tænke mig for meget om). Det sparer også
tid i forhold til backup, at alle virtuelle maskiners downloads ligger
samme sted - og udenfor maskinerne selv.

En helt anden fidus er brugen af usb.
Jeg deler også /mnt i vmware, og lader Linux mounte løse diske,
usb-stick, kortlæser osv. der. På den måde undgår jeg, at vmware/windows
stjæler mine usb-enheder, det er nemlig langt fra altid interessant.
Faktisk har mine virtuelle maskiner slet ikke usb aktiveret.

Du skrev også noget om, at du havde aktiveret et host-only netværk. Det
skal du kun bruge, hvis du vil lave din egen lille verden, hvor du
simulerer flere maskiner i et lokalnet, og ikke vil have forstyrrelser
ind udefra. Du vil måske efterprøve en Linux+samba med et par
forskellige windowsklienter, og ønsker at kunne lege med dem uden at
forstyrre den virkelige samba med dens rigtige windowsklienter.

Nu ved jeg jo ikke hvad du kan lide af desktopmiljøer, men jeg har
fundet ud af, at kombinationen IceWm og VMWare er helt perfekt for mig.
Klienterne får deres START smidt ud til højre i skærmen, og vmware kører
 i et fuldskærme-vindue. Det kræver dog en bred skærm, for at være til
at arbejde med.

./icewm/winoptions:
Vmware.workspace: 6
Vmware.dTitleBar: 0