Brian Durant wrote:

Mogens Jaeger wrote:

Sune Vuorela wrote:

On 2006-02-26, Brian Durant <sslug@sslug> wrote:

Tak. Jeg kan se jeg skal ha' en TastSelv kode først fra Skattevæsnet. Mærkeligt. OK, Hvad gør man hvis man har en "dual boot" system? Er det en fil at man gemmer et eller hyr?

TastSelv koden findes på selvangivelsen eller forskudsopgørelsen, og der er en ny kode på næste selvangivelse. TastSelv service forlanger ikke digital signatur.

Det er ikke korrekt, at der er en ny kode på næste selvangivelse/forskudsopgørelse. Der er en kode på din nuværende, men du bliver bedt om selv at danne en kode, som du så skal bruge fremover.

Personligt har jeg valgt ikke at få en digital signatur, idet jeg klarer mig fint uden (de fleste steder kan bruges uden - også eboks), og der har været for mange problemer og usikkerheder.

Hvilket problemer og usikkerheder? Jeg kender slet ikke noget til systemet.

Min helt personlige vurdering (en del andre er uenige):

Den digitale signatur er lidt for vanskelig at transportere rundt mellem forskellige maskiner (i modsætning til bankernes løsninger), den har været drilagtig at installere, og det er ikke på nuværende tidspunkt fornuftigt at anvende den med Firefox.

Jeg har adgang til min bank, biblioteket, Skat, e-boks og en del mere uden digital signatur, når ellers bare jeg kan huske mine forskellige passwords. Som nytilkommen til landet vil jeg nævne www.eboks.dk som en fornuftig udvidelse. Dog skal du tilmelde dig som ny bruger direkte til eboks og ikke gennem din bank (hvis ellers den tilbyder eboks). Hvis du har tilmeldt dig via din bank, skal du nemlig have ny eboks, hvis du skifter bank.

Med venlig hilsen

Steen

-- * Registered Linux user #172489 on http://counter.li.org.*