Re: [NOVICE] Gammel computer.

Kristian Vilmann wrote:
Lasse Luttermann Poulsen wrote:

Jeg har lige fået fingrene i en gammel laptop (80-486).
Nu er mit spørgsmål bar om hvad der vil være smartest at installere på
den, den skal bruge som skrivemaskine. Men jeg tror ikke det er smart
at køre hverken OpenOffice.org, Gnome eller KDE på den - da de er for
resurse krævende...

Men hvad så?? Jeg har kigget lidt på WindowMaker, men jeg vil gerne
have noget der ligner windows en smule. Der kommer nemlig også til at
være "dumme" MS novicer der skal bruge den.

Jeg har overhovedet ikke nogen ide om nogle gode tekstbehandlings
programmer til Linux som ikke er så krævende som OOo.

Har du en større, nyere og bedre linuxbox på samme net. Wireless er fint, men så skal det være 11g.

Hvis ellers der er ram nok i klaptoppen (48 Mb er sikkert fint) smid ubuntu på den, start XDMCP på den hurtige maskine, og kør remote X. Det virker fint og fremragenende.

Ej... det var ikke pænt på novice-listen.

XDMCP er en protokol der giver adgang til at køre X over nettet. Den er drøn usikker, men på et hjemmenet bag en firewall er det fint.

Med GDM som login-manager er det temmelig nemt at sætte op:
i gdm.conf (som sikkert ligger i /etc/X/gdm) i [xdmcp]-afsnittet sættes:
Enable=true

Måske man endda er så heldig at derer en GUI til det. Den hedder gdmsetup.

Genstart X på den fine, hurtige maskine.

På den gamle sløve laptop køres kommandoen X -query FINNYMASKINE fra konsollen. Ikke i X.

hvor FINNYMASKINE er IP-adresse eller DNS-navn på den hurtige maskine.

Eller man vælger XDMCP fra GDM :)

/k