Re: [NOVICE] Test og sammenligning af live-cdere

Jørgen Heesche skrev:

USB-versionen er måske til USB memory sticks, en USB ekstern disk fungerer jo fuldstændigt som en almindelig intern disk.
Ovennævnte vejledning gælder for installation af een live-cd, men jeg kunne forestille mig, at det kunne være muligt at oprette flere partitions på den eksterne disk og lægge en live-cd på hver; kan måske gøres med dd, se man dd. Lilo (eller grub) i din normale linux-installation kunne så bruges som bootloader.

Lyder rimeligt, har bare set nogle kryptiske forklaringer rundt omkring på hvad man gør ved distroer på USB drev. De fleste live-skivers docs foreslår vist noget i retning af: læg *.iso i roden af første partition, boot m. Lilo/boot.img fra diskette, og det var oprindeligt det jeg så som en hurtig og flex måde at få prøvet nogle forskellige distroer på. Endte med bare at brænde, men finder jeg en distro jeg vil bruge regelmæssigt til daglig, kan det blive en løsning (i bedste fald kunne jeg få lov at smide den på husets server og få sådan en semi-tynd-klient løsning).

Formoder dog, efter at pløjet en del af http://lwn.net/Distributions/#cd listen igennem, at evner ud i remastering på egen hånd bliver nødvendige, for der er som regel altid et par programmer for meget eller for lidt eller andet bøvl uanset hvad man får fat i af ellers glimrende små og store distroer. F****ng Freedom!

Har i øvrigt installeret Ubuntu på min eksterne USB harddisk på /dev/sda1, men kan ikke boote den, tror måske bare GRUB skal have besked om at mounte drevet på en anden måde (har ikke forfulgt det nærmere endnu).

mvh Torben