Re: [NOVICE] Ubuntu - Problemer med skærm o pløsningen.

Kenneth Richard Sørensen wrote:

>Hej
>

>Jeg har lige installeret Ubuntu 5.10 på min bærbar (Dell – inspiron 1100).
>
>Installationen gik problemfrit, alt virker fint, dog ikke skærmopløsningen.
>

>Af en eller anden uransagelig årsag kan jeg kun vælge opløsningen 640x480,
>til trods for at jeg under installationen kun markerede 1024x768.
>
>Er der nogle der har en godt ide???
>
>P.s. Jeg er helt ny i Linux verden.

Det er sansyneligvis det program der under installationen har
autogenereret /etc/X11/xorg.conf configurations filen som har fejlet
lidt... havde et ligende problem på min egen bærbar.

hvis du er helt ny i Linux kan det godt være at det næste bliver lidt
indviklet, men jeg vil prøve med en trin for trin...

åben en terminal, da du bruger Ubuntu ved jeg du har rettighedder til
"sudo" som standart...
skriv så
'sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.$(date +%F)'
for at tage en sikkerheds kopi, som er datomærket. nu skal vi bare ind
og redigere originalen, hvid du allerede har en ynglings editor til
terminalen så kan du bruge den. Jeg vil dog anbefale"nano"...
'sudo nano /etc/X11/xorg.conf'
nu er du inde i editoren... de kommandoer der står i bunden er styret
via [ctrl] + (noget). Et sted i teksten finder du nogle linier hvor der
står noget ligende:
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "800x600" "640x480"
EndSubSection

her skal du såmen bare indtaste den nye opløsning, den opløsning der
står først på linien efter "Modes" bliver valgt først. bemærk at der er
en "Modes" linie for hver "SubSection "Display"" du behøver kun at
redigere den der svare til den farve dybte du bruger, den bliver angivet
af "DefaultDepth" lidt længere oppe i dokumentet...

Når du har indsat de nye opløsning(er) kan skal du bare gemme og lukke
filen, og genstarte X - Den letteste måde at gøre det på er at trykke
[ctrl] + [alt] + [backspace]

Venlig hilsen Lasse