Re: [NOVICE] Deling af filer mellem Linux og WinXP

Søren Tarp wrote:

> Jeg har efter noget fumlen fået lavet min maskine til en dual boot med
> en 40GB hd med SuSE 10.0 og en 30GB HD med WinXP til børnenes spil,
> som desværre ikke vil fungere på Linux. Og det kører fint.
> Den sidste HD med WinXP har 20GB FAT32 formatteret fri plads, som jeg
> gerne vil kunne bruge til filer, der kan deles mellem de to OS, f.eks.
> som backup eller store datamængder som digitale fotos. Hvordan kan jeg
> gøre det? Jeg har prøvet at ændre rettigheder til FAT partitionen, men
> det virker ikke. Jeg kan sagtens "se" FAT HDen fra Linux og også
> [...]

Det er sikkert fordi du ikke har de rigtige rettigheder til filer og
mapperne på drevet.

Læs 'man mount' om fmask, dmask og umask. Jeg har også en fat32
partition, den mounter jeg med optionen 'umask=0000'
Maskerne virker lidt som fil/mappe-rettigheder, de beskriver bare hvad
man ikke må - og ikke hvad man må, som i fil/mappe-rettigheder

manuel mount linie:
# mount -t vfat -o umask=0000 /dev/hda2 /media/windows

/etc/fstab linie:
/dev/hda1       /media/windows vfat umask=0000  0 0

Husk at rette device og mounterings mappe!
umask 0000 er nok ikke det smarteste da det giver alle ret til at gøre
lige hvad de vil på disken.

Håber det virker.
Lasse.