Re: [NOVICE] Deling af filer mellem Linux og WinXP

On 2006-02-08, Søren Tarp <sslug@sslug> wrote:
> backup eller store datamængder som digitale fotos. Hvordan kan jeg gøre
> det? Jeg har prøvet at ændre rettigheder til FAT partitionen, men det
> virker ikke. Jeg kan sagtens "se" FAT HDen fra Linux og også flytte filer
> fra den til Linux, men ikke omvendt.
> Skal jeg reformattere eller hvad?

Reformattering er aldrig nødvendigt ,)

Men det handler om hvilke rettigheder din FAT32 disk er monteret med.
Som standard monteres FAT diske med læserettigheder for alle og
skriverettigheder for ham som monterer den. Hvis den bliver monteret som
standard ved opstart er det kun root der har adgang til at skrive.

Jeg ved ikke om din linuxdistribution har et fancy værktøj til at pege
og klikke og sætte det, men ellers kan du som priviligeret bruger rette
i /etc/fstab.
Det er den linje som omhandler din fat32 partition du skal have fat på.
Den hedder nok noget i stil med

/dev/hdb2 /media/windisk vfat default 0 2

hvis du retter den linje til
/dev/hdb2 /media/windisk vfat uid=1234,defaults 0 2

hvor 1234 skal erstattes af din brugers uid. Du kan se det med
kommandoen 'id'

(Sørg for at det kun er den rigtige linje du retter i)

/Sune