Re: [NOVICE] Live CD Security distrubitoner og Windows XP

On 7 Feb 2006 at 8:37, Lars Christiansen wrote:

> [...]
> partition), og jeg har prøvet diverse boot managers.
>
> Og fra begge live CD'ere kører installationen til de nye Linux partitioner.
>
> Jeg har - engang - fået en tidligere version af Knoppix til at køre på den
> måde. Ifm. installationen fra denne live CD kunne jeg vælge at få LILO som
> boot manager og det fungerede så XP og Knoppix kunne vælges i LILO's menu.
>
> Udfra Google har jeg fået en idé om at det mangler en eller anden form for
> boot information på de Linux partitioner/installationer jeg laver før at
> en boot manager kan se installationen. Men jeg ved ikke klart hvad der
Der skal være en bootloader i MBR, og en i starten af hver partition.
Jeg har fået nedenstående svar fra listen på et lignende spørgsmål:
***************
> Tja.. måske, jeg har ellers prøvet "det hele", og den fejl jeg får er
> omtalt på deres hjemmeside, hvor de skriver: ******' try booting from a
> rescue disk - or rescue method in case of a CD - and reconfigure the
> linux boot loader - most probably LILO - to install itself on a Linux
> partition and not on the MBR. That might sort you out. ****** Så det
> havde jeg tænkt mig at prøve :-)
>
> Det er bare lige "hvordan" ;-)

Sådan:
(hvis den bruger LILO)
boot med rescue cd'en
mounte linux-partitionen
chroot linux-partitionen
/sbin/lilo
eller
(Hvis den bruger GRUB)
grub-install 'install device'
hvor install device er /dev/hdax.
hdax er linux-partitionen, f.eks. hda2
I mit tilfælde var det grub, og ovennævnte virkede efter hensigten...

:-)
Danjel