Re: [NOVICE] Rettigheder til ekstern harddisk

Anders K Drejer wrote:
Jeg har en ekstern harddisk tilsluttet (USB interface) til min computer. Jeg har adgang til den fra WindowsXP og under Linux (Mandriva 206), men kun som root. Hvordan ændrer jeg rettighederne, så jeg også som alm. bruger kan hente data fra den? Findes det evt et program med grafisk brugerflade som kan ændre på rettighederne?

Jeg har en ekstern USB-disk med både en linux- og windowspartion.
I /etc/fstab har jeg:
/dev/sdb1 /mnt/usbdisc ext3 user,auto 0 0
/dev/sdb5 /mnt/usbfat vfat user,noauto,umask=0 0 0
Bemærk parametrene user og umask=0
Det er nemt at rette manuelt, men i Mandrake 9.1 har jeg
'Mandrake Control Center'-->'Mount Points' --> 'DiskDrake'.
eller direkte kald: /usr/sbin/diskdrake

-- Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug