Rettigheder til ekstern harddisk

Jeg har en ekstern harddisk tilsluttet (USB interface) til min computer. Jeg
har adgang til den fra WindowsXP og under Linux (Mandriva 206), men kun som
root. Hvordan ændrer jeg rettighederne, så jeg også som alm. bruger kan hente
data fra den? Findes det evt et program med grafisk brugerflade som kan ændre
på rettighederne?

Anders