C-programering "Hello world"

For første gang i 12 år forsøger jeg at lave lidt C-programmering og prøver det klassiske "Hello world"-program. Koden laver jeg i vi-editoren og gemmer filen med navnet hello.c. Programmet compiles med kommandoen cc hello.c, der kommer ingen fejl, men når jeg vil køre programmet med kommandoen a.out vises fejlen: "bash: a.out: command not found". Jeg har også prøvet at oversætte programmet med kommandoen gcc hello.c -o hello, men med samme resultat. Hvis jeg laver en syntaxfejl, så fanger oversætteren fejlen og melder om en syntaxfejl. Jeg har også været inde og sætte alle filrettigheder til rwx med chmod-kommandoen, men jeg kan stadig ikke afvikle programmet.

Hvad er det lige jeg gør forkert?
mvh Klaus Eriksen