Re: [NOVICE] Finde .bashrc

Jørgen Heesche wrote:
Michel Beauvais wrote:

Hej Gunnar

Jeg har set på manualen for find-kommandoen, men jeg kan ikke finde ud af at
det. find skriver ikke direktoriet for den .bashrc, som den finder.

log på som root, stå i roden og skriv:
find -name "*.bashrc"
På den måde får jeg i hvert fald vist stien for hver enkel bashrc-fil (Kubundu 5.10)

Det virker ikke mandrake9.1 og måske heller ikke i Mandriva.

Hmmm.. det kan være din shell der bliver forvirret over den stjerne.
Efterhånden er der ret meget intelligens indbygget i i hvert fald bash, der gør at den ikke ekspanderer * til alle filer i kataloget - men faktisk burde den gøre det. * bør escapes med en backslash: \*.bashrc

En mere korrekt udgave vil nok være
sudo find / -name \?\?\*bashrc

I stedet for find er det meget bedre at bruge locate.
F.eks. kan 'locate bashrc' i min mandrake finde
/etc/skel/.bashrc
/etc/bashrc
/home/"user"/.bashrc

Ja. locate er er ret til nogle ting. Og meget hurtigere end find. Til gengæld finder den revl og krat.

Men find har nu altså også sin berretigelse. Et, måske ikke særlig realistisk, eksempel:
locate xmms giver 143 linier. Men hvis det nu bare vare den binære xmms jeg ville finde:
find / -name xmms -perm 755 -type f 2>/dev/null

find er min yndlingskommando. Den kan alt mulig sjovt. Det kan klart betale sig at læse manualsiden i gennem, så man har en ide om mulighederne.

[SNIP om updatedb og locate automatik]

Det filen /home/"user"/.bashrc, der skal rettes i.

Ja.

/k

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-01-01, 02:03 CET [an error occurred while processing this directive]