Om DR - SSLUG vil gøre noget nu officielt

Hej SSLUGGER

------------ Hjælp os med en officiel SSLUG-henvendelse til DR.

På baggrund af at Linux-brugere skal kriminalisere sig for at se DR-netTV,
et medlem fik lovning på at der kommer en Linux-understøttelse af
DR-internet TV helt tilbage til d.9 Mar 2005 og at der stadigvæk ikke er
sket noget brugbart, har bestyrelsen på sidste møde uddelt mig æren at
skaffe flere argumenter og formulere en henvendelse.

Emnet er tilbagevendende og for nygeligt har flere på forskellig vis vendt
problemet: Hans Henrik Hansen, Jørgen Heesche, Atte André Jensen, Gert
Holtoft, Louis Tim Laren, Henrik Bruhn, Lasse Luttermann Poulsen, Troels
Peter Schmidt og Nina Larsen

Venligst kontroller rigtigheden af nedenstående (især om Mackintosh og
Firefox-windows) og suppler endelig gerne med flere argumenter:

I første omgang laver vi denne "høring" blandt SSLUGs medlemmer og prøver
måske at få andre DKUUG og danske LUGger med i denne officielle
henvendelse til DR.

Ind til videre ser strukturen af brev-henvendelsen således ud:

Navn på modtager?
Adresse?

                                    Sted, dato

-->Indledning (ønske om et møde):
-->Status over udviklingen i DRs IT-politik
-->Almindelig rimelighed i at sidestille konkurrenter.
-->DRs Public service forpligtigelse kontra "optimeret til Windows.."
-->Analogen til BBC.
-->DR har tidligere lovet at sidestille OpenSource samfundet med
kommercielle interesser.
-->Et aftagende antal brugere kan se DRs services
-->Afslutning (forslag til mødets indhold)

----Forslaget til tekstens ordlyd--Vi tager den så med i bestyrelsen---->

Navn på Teknisk direktør ...? Nogen der kender en relevant leder at sende
til?
Kopi til Assistent, Susanne Bach Larsen, fra DR Tjenester - "do-dr.dk"
<sslug@sslug> -ved _intet_ om Linux men får den af høflighed.

Direktionssekretariatet
TV-Byen
2860 Søborg
Telefon: 3520 8014
Email: sslug@sslug

-->Indledning:
På vegne af 5.430 Linuxbrugere -SSLUG.dk- anmoder vi om et snarligt møde
med DR om landets IT-politik og medie-formidling især DR Netradio,
videoklip og DRs online netTV.

-->Status over udviklingen i DRs IT-politik
Som det ser ud i dag er det nødvendigt at Linux-brugere må bryde loven -
det licensbehæftede WMP10 kodeks - for at kunne se DR nettv.
Vi ser dog at der kommer nye fejlmeddelelser, der vidner om at der
arbejdes med sagen, men vi finder, der resultaterne finder deres vej i et
utilfredsstillende langsomt tempo.

-->DRs Public service forpligtigelse kontra "optimeret til Windows.."
Vi ser desværre stadigvæk en vis kontrast imellem hvad DR skriver og DRs
handling:
Citat fra DRs idégrundlag: At DR skal arbejde ”i folkets tjeneste” og har
udgangspunkt i DRs kerneværdier: Troværdighed, uafhængighed, alsidighed,
mangfoldighed og kvalitet.
dvs. DR ønsker IKKE specifikt at tilgodese enkelte firmaer ved at fremhæve
deres navne eller eksklusivt servicere deres produkter - som DR faktisk
gør i dag:
DRs handling på det IT-politiske område: Citat :
"DR nettv player er optimeret til afspilning med Windows Media Player
version 9. Den kan hentes gratis fra dette link.."

-->Analogen til BBC.
BBC er som DR underlagt en tilsvarende Public service forpligtigelse. Og
på det mediepolitiske område er det lykkedes for BBC. De bidrager oven i
købet med open-source projekter som ses på:
http://www.bbc.co.uk/opensource . Danmark er et lille sprogområde, så
særlige danske OpenSource projekter vil være rimelige at etablere i
befolkningens interesse evt. i samarbejde med danske open-source
udviklere. Som opstart ønsker vi i det mindste at befolkningen kan se de
eksisterende services fra DR med Unix/Linux.

-->DR har tidligere lovet snarligt at sidestille OpenSource samfundet med
kommercielle interesser:
DR's Assistent Susanne Bach Larsen skriver tilbage til et SSLUG-medlem d.9
Mar 2005:
> Jeg beklager det sene svar meget. Jeg har undersøgt dit spørgsmål, og der
> er desværre ikke support på DR nettv og Linux. Vi arbejder pt. på en ny
> version af vores nettv player og den forbindelse arbejdes der på at få det
> til at virke med linux. Jeg beklager meget og håber du vil have lidt
> tålmodighed med os.
Dette er nu 10 måneder siden og en streaming-løsning etableret af blot én
uddannet Linux-medarbejder burde ikke tage den tid.

-->Et aftagende antal brugere kan se DRs services
Browserne Opera og Firefox-brugere til Windows, Unixbrugere herunder
Solaris samt de sidste nye Mackintosh brugere (OS ver.X), der også bygger
på en Unix-kerne, kan ikke med Windows-optimerede plugins se DR-nettv.
Andelen af Linux-brugere er i stadig vækst mens DRs servicerede antal
Windows-brugerne falder tilsvarende.

-->Afslutning (forslag til mødets indhold)
SSLUG kan være behjælpelige med hvem DR kan kontakte for at DR kan skaffe
samme ekspertise-niveau som BBCs opensource afdeling. Vigtigst i denne
forbindelse er etablering af ægte streaming - så vores medlemmer snarest
og nemt kan se DRs nettv. Derudover har vi et ønske om hvordan
profileringen af Unix/Linux kan bringes på samme niveau som de
kommercielle firmaer.

Baggrund:
1.DRs Public service forpligtigelse:
http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=omdr&subsektion=97
2.Tidligere henvendelser
3.Nuværende eksklusivaftale
----------------------------Herunder DR' s lovning herpå-------------->

> [...]

> Assistent
> DR Tjenester
>
> BEMÆRK: Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller ønsker til radio, tv,
licens
eller virksomheden DR, så kan du kontakte os via denne side - Kontakt DR
> Hvis du ikke fået svar på dit spørgsmål om DR Netradio, videoklip eller
andet
vedrørende dr.dk på vores hjælpeside: Hjælp til dr.dk så er du velkommen
til at
skrive en e-mail til sslug@sslug

gange 14
dages ventetid, får jeg at vide at jeg eventuelt kan kontakte en anden på
DR ??
 Mit spørgmål handler om at UNDGÅ Windows, så igen engang er det mulig at
bruge
linux ... som jo er et operativt system. . ............

operativsystem og
hvilken version af Windos media Player du har installeret.

> [...]
eller andet
vedrørende dr.dk på vores hjælpeside: Hjælp til dr.dk så er du velkommen til

virkelig være
rigtigt ?

3.Nuværende eksklusivaftale------------>

Begrænset understøttelse

DR nettv player er optimeret til afspilning med Windows Media Player
version 9. Den kan hentes gratis fra dette link:

Get Windows Media Player

DR nettv og Windows Media Player 9 understøttes kun delvist af andre
operativsystemer og browsere, f.eks. Mac, Linux, Netscape, Mozilla og
andre.

Når du fortsætter vil DR nettv i stedet anvende din egen Windows Media
kompatibel afspiller til at afspille medieklip.

Din nuværende version: ukendt
Skip dialogen fremover og start klip