Rettigheder til brug af skanner

Hej

Jeg har en Epson skanner, der er tilsluttet boxen via et FireWire kabel.
Jeg har ikke tidligere haft problemet, men her efter jeg har opgraderet til SuSE10.0 skal jeg hver gang jeg vil bruge skanneren, som root ændre rettigheder til bruger for at få adgang til skanneren.
Den bliver/er placeret på /dev/sg5.
Under opstart har jeg set at den konfigurer = helt i start før lilo starter - et USB mass storage device, selvom der kun er 2 slukkede printere tilsluttet på USB'en.
Hvad skal der til for at den bevarer brugers rettigheder til porten, også efter en gang sluk/tænd?
Kan jeg lave et link, og hvor skal det så anbringes for at XSane kan bruge det? jeg går ikke ud fra, at det nytter at placere det i /dev kataloget, når /dev/sg5 bliver ændret.
På forhånd tak for hjælp

--
mvh Mogens Jæger