8859-1 -> UTF-8, latex

Hej,
Jeg har migreret til en maskine som benytter UTF-8. I den forbindelse har
jeg konverteret alle mine 8859-1 tex-filer til UTF-8. Når jeg kompilerer
dem går det galt med de danske bogstaver. Hvis jeg kompilerer de gamle
8859-1 filer på den nye maskine, går det fint. Problemet er altså løst, men
jeg ville gerne benytte UTF-8. Hvordan får jeg det til at virke?

Mvh.,
Chr.