Ubuntu kører med dobbelt hastighed

Hej.

Jeg har et sjovt lille træls problem med min ubuntu 5.10 breezy.

Et par af mine ting kører med dobbelt hastighed og jeg ved ikke hvorfor og hvornår jeg egentlig ik det problem.
Altså min ur nede i hjørnet kører med dobbelt hastighed og når jeg vil se en dvd i Xine kører den også med dobbelt hastighed og sætter jeg farten ned der mister jeg lyden.
Det er de eneste to ting jeg ind til videre har lagt mærke til kører med dobbelt hastighed, men jeg ved ikke hvorfor.
Er det nogen som har nogle gode ideér til hvad der kan være galt?