Re: [NOVICE] Skift mellem Gnome og KDE?

Martin Jochimsen wrote:

Atte André Jensen wrote:

Martin Jochimsen wrote:

skip

For mig lyder det stadig som en masse besvær altid at ville køre sine
programmer via terminaler, når man nu med et-klik kan starte et
program op
fra f.eks. menulinien (nederst, øverst, til siderne, som ikoner).

Jeg har sat genvejstaster op til de 10-20 mest brugte programmer. To
tast på keyboardet er hurtigere end en hvilken som helst menu!
Programmer andre end disse kan jeg typisk ikke huske hvad hedder så jeg
skal alligevel ud i en terminal og køre fx apropos.

Slutteligt vil man jo ofte åbne en eksisterende fil i et program. Dette
gør menuen rigtig langsom, da man først skal åbne programmet i menuen er
dernæst bruge det pågældende programs filbrowser (som ofte opfører sig
lidt forskelligt fra program til program, og derfor ikke ligger i
hånden) til at loade en fil. På kommandolinjen kan man oftest blot
skrive filnavnet efter programmet og med et hug få åbnet filen i
programmet. Dette kunne så grafisk gøres fra en filhåndtering fx
konqueror. Igen er menuen ikke (for mig) et særligt oplagt sted at
starte programmer fra.

Helt enig.

Jeg har også efterhånden opdaget, at man ikke kan overlever i linux uden at
have med terminalen at gøre. Det er jo også med til at gøre en mere
fortrolig med sproget - som jo er TOTAL volapyk!!! Hvem i alverden har
fundet på "tar xvzf"?!?!?!

Man kan faktisk ikke få et ordenligt indtryk af linux og udnytte linux-faciliteterne, hvis man ikke arbejder i terminaler. Med hensyn til sproget: det er kortfattet og præcist, men det skal selfølgelige læres. Det er for en begynder nødvendigt, at have en oversigt over kommandoerne. Linux in a nutshell er god: http://www.linuxdevcenter.com/linux/cmd/ Kan også købes som bog. Det er også godt at læse linuxbogen 'Friheden til at lære Unix' http://cvs.linuxbog.dk/unix/bog/index.html.php

Grundideen i kommando-systemet er: tast programnavnet og programmet starter, så egentlig er der ikke så meget at lære. Men så er selvfølgelig lige det med, at man kan taste flere kommandoer samtidigt i en sammensat kommando; ja der kan tastes mange kommandoer ind i en fil, som så kaldes et shell-script, der kan startes ved at taste filnavnet. På den måde tilføjer man private kommandoer til systemet.

'tar xvzf' er et eksempel på, at linuxsproget er kort og kontant.
Programmet tar skal kaldes med nogle options for at det kan udføre netop
det, man lige nu ønsker.
Man kunne også skrive
tar --extract --verbose --gunzip --file=file
De forkortede options er da geniale!

Det som også er godt, når man er nybegynder i terminalen, er et par
succesoplevelser. Jeg har haft et par gode, men er også ofte støt på
"warning...", "error...", "kernel panic..."!!!!! Så bliver jeg liiidt
nevøs, men så er det jo fantastisk med disse post-lister.

Her er vi ved sagens kerne: i en terminal kan man følge med i, hvad der sker, også selvom det er et program med grafisk vindue; skift blot fokus til termimalvinduet, for at se evt. meddelelser fra programmet.

Jeg ved godt at der er noget som hedder "tung grafik", men jeg synes
nu at
det er med til at give et overblik....!?!?!

Præcist. Det er på ingen måde for at tale ned til nogen, men hvis man
mister overblikket kan kde være med til at give det. Der bliver ikke
givet meget overblik i en terminal, der skal man selv have overblikket.

Man skal da altid selv have overblik over, hvad man laver, det kan kde ikke hjælpe med. Kde's menusystem er da forvirrrende.

Og husk: vi skal ikke blive enige. Det er præcist et sted som her hvor
linux er så fedt. Du kan vælge hvad du kan lide eller som passer til
dine behov og krav til systemet og jeg kan gøre det samme.

Ja, linux er friheden til at vælge.
--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche