Re: [NOVICE] Skift mellem Gnome og KDE?

Martin Jochimsen wrote:

Er der forskel på opstartstid af programmer (f.eks. Mozilla Thunderbird) i
de forskellige windows-miljøer,

Ikke så vidt jeg ved...

> eller hvad er det for en "hurtighed" I er
så vilde med at få?

Opstart af selve windowmanageren, hvor mange ting der kører i baggrunden (kan forhåbentligt slåes fra i kde, though). Desuden bruger jeg min laptop live som synthesizer. Dette betyder at hvis der er noget "lækkert" grafik som lige får lyst til at blinke kan der komme et klik i lyden, hvilket naturligvis er helt uacceptabelt. Dette alene afgør om jeg kan bruge en given windowmanager eller ej. Og på det punkt fejlede både gnome, kde og xfce.

Derudover vil jeg gerne gentage hvad jeg allerede har sagt: Jeg synes simpelthen kde er noget af det grimmeste. En af mine kollegaer kalder det en bolche-fabrik og det er sådant set meget rammende.

For mig lyder det stadig som en masse besvær altid at ville køre sine
programmer via terminaler, når man nu med et-klik kan starte et program op
fra f.eks. menulinien (nederst, øverst, til siderne, som ikoner).

Jeg har sat genvejstaster op til de 10-20 mest brugte programmer. To tast på keyboardet er hurtigere end en hvilken som helst menu! Programmer andre end disse kan jeg typisk ikke huske hvad hedder så jeg skal alligevel ud i en terminal og køre fx apropos.

Slutteligt vil man jo ofte åbne en eksisterende fil i et program. Dette gør menuen rigtig langsom, da man først skal åbne programmet i menuen er dernæst bruge det pågældende programs filbrowser (som ofte opfører sig lidt forskelligt fra program til program, og derfor ikke ligger i hånden) til at loade en fil. På kommandolinjen kan man oftest blot skrive filnavnet efter programmet og med et hug få åbnet filen i programmet. Dette kunne så grafisk gøres fra en filhåndtering fx konqueror. Igen er menuen ikke (for mig) et særligt oplagt sted at starte programmer fra.

Jeg ved godt at der er noget som hedder "tung grafik", men jeg synes nu at
det er med til at give et overblik....!?!?!

Præcist. Det er på ingen måde for at tale ned til nogen, men hvis man mister overblikket kan kde være med til at give det. Der bliver ikke givet meget overblik i en terminal, der skal man selv have overblikket.

Forklar mig lige nogen ting!!!! :-)

Håber det var forklaring nok.

Og husk: vi skal ikke blive enige. Det er præcist et sted som her hvor linux er så fedt. Du kan vælge hvad du kan lide eller som passer til dine behov og krav til systemet og jeg kan gøre det samme.

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk