Re: [NOVICE] Skift mellem Gnome og KDE?

Martin Jochimsen wrote:

Jørgen Heesche wrote:

Atte André Jensen wrote:

Jørgen Heesche wrote:

Og 200% mere bloated :-)

Får du dårlig mave af kde?

Det ville vel kræve at jeg brugte det, eller? Har prøvet det, though, så jeg taler ikke (udelukkende) udfra fordomme...

Jeg kan muligvis forstå at nogle synes kde er godt/nemt/lækker. IMO er
kde grimt, styrende og bloated. Jeg har prøvet en del desktop managers
og window managers, og jeg er meget, meget glad for min open box. Den
er hurtig og classy og gør hvad den bliver bedt om. Desuden er jeg
blevet afhængig  af dens muse-fri window placering. Prøvede forleden
gnome igen-igen men på trods af hvor gerne jeg end ville *kunne* jeg
ikke overleve i den.

Ok. jeg er bedøvende ligeglad med om det kde, gnome eller hvad som helst, bare jeg kan kan åbne et antal X-terminaler. Jeg har kde, fordi den er default i mandrake, men jeg bruger kun panelet forneden til start af Xterm, Firefox, Thunderbird og et par andre meget brugte applikationer; alt det fnidder, der findes på den såkaldte desktop er ligegyldigt. Jeg gider heller ikke bladre rundt i menuerne for at starte programmer.

Er der forskel på opstartstid af programmer (f.eks. Mozilla Thunderbird) i de forskellige windows-miljøer, eller hvad er det for en "hurtighed" I er så vilde med at få? For mig lyder det stadig som en masse besvær altid at ville køre sine programmer via terminaler, når man nu med et-klik kan starte et program op fra f.eks. menulinien (nederst, øverst, til siderne, som ikoner). Jeg ved godt at der er noget som hedder "tung grafik", men jeg synes nu at det er med til at give et overblik....!?!?! Forklar mig lige nogen ting!!!! :-)

Det er nok et spørgsmål om tilvænning, om man arbejder i X-terminaler eller man søger efter programmer enten i windows-menuerne eller i en filemanager (f.eks. Nautilus). Jeg finder det langt nemmere at bruge terminaler. I en terminal skal man bare taste programnavnet, så kører det. Eller man kan definere en alias.
Eksempler:
alias Gimp='/usr/bin/gimp-1.3'
alias Office='/opt/openoffice.org1.9.104/program/soffice'
alias firefox='/opt/Firefox/firefox-installer/firefox'
alias setclock='su - root -c "rdate -s sunsite.dk"'
alias usbdisc='mount /mnt/usbdisc; cd /mnt/usbdisc'

Den sidste er ikke opstart af et program, men en hurtig måde til kontakt til en usbdisc, som ikke er permanent tændt og mounted.

I en terminal manøvrerer man rundt i filsystemerne med ls og cd, evt. locate hvis, man er i tvivl om en fils nøjagtige navn og placering.
Der kan være flere terminaler åbne samtidigt. På den måde kan man arbejde på en ogave i én terminal og søge supplerende oplysninger i en anden.

Det er selvfølgelig rigtigt, at det er nemt bare at starte et program med et enkelt klik, men man skal jo lige finde, hvor der skal klikkes: menuer og filsøgere er tunge at arbejde i.
Det er også rigtigt, at man kan have nogle ikoner passende placeret, men de ikoner kan alligevel ikke dække hele behovet.

Som sagt, det er vanesag, hvordan man arbejder. Jeg begyndte med skærm-arbejdstationer, længe før der var noget der hed MS-windows og Unix(Linux) med X-windows. Men jeg må dog sige, at X-terminaler, er meget nemmere at bruge end 'rå' konsoller.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug