Re: [NOVICE] due to U.S. laws, we can't host nor link to it.

> Hvis formatet på kopien er anderledes vil jeg kalde det »omgå«.

Ja, den her tråd startede vist med at gemme en 9GByte DVD på en skrivbar
4.5GByte DVD, så det er vel at omgå.

> Ellers vil jeg kalde det »fjerne«.  Om domstolene så er enige i den
> forståelse af sproget ved jeg desværre ikke.

Det er ligemeget, domstolene vil slet ikke skelne mellem at fjerne eller omgå.
Loven skelner i det hele taget ikke mellem kopiering, transformering,
afbildning osv. Hvis jeg tager et billede af den lille havfrue, er det en
kopi. Hvis du ripper en CD til en OGG-fil er det en kopiering, osv.

> Et relateret tilfælde er vel dvd-afspillere, hvor man kan ignorere
> producentens forbud mod at man kan spole i filmen, skifte sprog
> undervejs, m.m.  Men da sådanne programmer/apparater _primært_ er
> beregnede til at se filmen er der håb om at at de ikke falder ind
> under lovens begrænsninger.

Desværre er der nok ikke helt så stort håb for at vi får lov at distribuere
den slags (dvs for næste DVD generation) som Open Source. Det er jo ikke helt
så nemt at argumentere for hvad koden i libDecSS primært er beregnet til.

Det er nemmere at se på hvad en DVD-spiller gør. Men producenter af
DVD-spillere  skal til gengæld accepterere aftaler, baseret på bl.a. patenter,
som sikkert siger at alle danskere skal tvinges til se FBI-advarsler o. lign.

--
Niels