Re: [NOVICE] Rettigheder, ejerskab m.m. af foldere

Undskyld. Men nu kommer der en del spørgsmål. Håber der er tålmodighed med
mig!!!!! :-)

SCJ wrote:

> Når du som root installerer et program beregnet for brugere,

men jeg kan kun installere som root...!?!?! Hvordan kan jeg lave apt-get
som user?

 så bliver det anbragt
> i et katalog med adgang for brugerne. Dette katalog giver ikke brugerne skriverettigheder.

Men altså kun ret til at eksekvere?

> Hos mig ligger emelfm i /usr/local/bin

hos mig blev det installeret i /usr/X11R6/bin (men sådan er det måske bare
i Ubuntu?)

   og  DOC + plugins ligger i /usr/local/share

> Installerer du som USER, hvilket er muligt,

Hvordan gør man så det??????

 så har USER ikke adgang til at skrive i
> ovenstående kataloger. Derfor skal programmet så anbringes et sted, hvor USER har
> skriverettigheder. Det vil jo være i /home/user.

Kan jeg selv bestemme hvor programmerne skal lægges, når jeg bruger apt-get
eller Synaptic?

> Emelfm kan godt afvikles fra /home/user, men kun af USER selv.

Det var så det jeg ikke kunne...

 (og root)

> I pakker beregnet for installering ligger oplysninger om hvor programmet skal anbringes.

Hvor kan man gå ind og læse det? Eller er det bare oplysninger for apt-get?

> Det er på det punkt de forskellige distroer også har deres egen struktur.

aha. Det er måske derfor det er lidt anderledes med Ubuntu

Hilsen
Martin