Re: [NOVICE] due to U.S. laws, we can't host nor link to it.

SCJ skrev:

> Hej !
>
> I forbindelse med info-hentning vedr DVD-shrink så jeg følgende sætning:
> "DVD Shrink is freeware. However, due to U.S. laws, we can't host nor
> directly link to it."
>
> Den er at finde på:  http://www.dvdshrink.org/where.html
>
> Er der en venlig sjæl, der vil udvide min horisont ?
>
> Hvad siger den lov?
> og hvorfor nu det ?

Jeg vil gætte på, at det først og fremmest drejer sig om DCMA, som er USA's
udgave af det vi kender som Infosoc EU-direktivet som også er implementeret
i den danske lov om ophavsret.

DMCA og Infosoc forbyder os at lave software, der kan omgå foranstaltninger,
der kan omgå kopibeskyttelser.

De fleste DVD'er bruger CSS, som har til formål at forhindre ripning (men
ikke kopiering, da selv VOB frit kan kopieres).

DVD-shrink indeholder formodentlig software, der omgår CSS (der er flere
måder at gøre det på).

Den danske kulturminister har udtalt at Linuxbrugere har lov til at omgå
CSS, for at se DVD'er (jeg spurgte ham selv engang).

Jeg tør ikke sige om DVD-shrink er lovligt i Danmark.

Vi var nogle, der prøvede at stoppe Infosoc og den danske lov er nu til
midtvejsevaluering.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug