Re: [NOVICE] Rettigheder, ejerskab m.m. af foldere

Den Wed, 07 Dec 2005 09:56:48 +0100
skrev Martin Jochimsen <sslug@sslug> :

> Jeg forstår bare ikke hvordan jeg kan installere som user, når jeg kun kan
> bruge apt-get eller Synaptic, hvis jeg bruger mit password?

Når du som root installerer et program beregnet for brugere, så bliver det anbragt
i et katalog med adgang for brugerne. Dette katalog giver ikke brugerne skriverettigheder.

Hos mig ligger emelfm i /usr/local/bin   og  DOC + plugins ligger i /usr/local/share

Installerer du som USER, hvilket er muligt, så har USER ikke adgang til at skrive i
ovenstående kataloger. Derfor skal programmet så anbringes et sted, hvor USER har
skriverettigheder. Det vil jo være i /home/user.

Emelfm kan godt afvikles fra /home/user, men kun af USER selv. (og root)

I pakker beregnet for installering ligger oplysninger om hvor programmet skal anbringes.
Det er på det punkt de forskellige distroer også har deres egen struktur.

Stig C.