Re: [NOVICE] Rettigheder, ejerskab m.m. af foldere

SCJ wrote:
Den Tue, 06 Dec 2005 11:11:05 +0100
skrev Martin Jochimsen <sslug@sslug> :

Okay...lidt røde øre har jeg!!!!
Den berømte prås gik lige op for mig og jeg fik et gennembrud mht. chown
kommandoen!!!!!
Men jeg synes stadig det er liiiiidt besværligt.
Findes der ikke en grafisk måde hvor man kan ændre den slags ting?

Jo da :-) Jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på MC, såfremt den er med i din distro. MC kører nemlig også, hvis du af en eller anden grund ikke kan få din grafiske brugerflade i gang. Det sker for dig på et eller andet tidspunkt - Tro mig :-) Så er det rart med MC i stedet for chown (CHange OWNer).

Ellers kig på "emelfm" - Den kører i den grafiske brugerflade og er god.

.............men dette med at kunne ændre ting, når intet udover Linux virker,
er vigtigt. Så brug lidt tid på CHOWN og MC.

Stig C.

Ok MC og chown køres ved hjælp af F9->F->O

Erik