Re: [NOVICE] Rettigheder, ejerskab m.m. af foldere

Den Tue, 06 Dec 2005 11:11:05 +0100
skrev Martin Jochimsen <sslug@sslug> :

> Okay...lidt røde øre har jeg!!!!
> Den berømte prås gik lige op for mig og jeg fik et gennembrud mht. chown
> kommandoen!!!!!
> Men jeg synes stadig det er liiiiidt besværligt.
> Findes der ikke en grafisk måde hvor man kan ændre den slags ting?

Jo da :-)
Jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på MC, såfremt den er med i din distro.
MC kører nemlig også, hvis du af en eller anden grund ikke kan få din grafiske
brugerflade i gang. Det sker for dig på et eller andet tidspunkt - Tro mig :-)
Så er det rart med MC i stedet for chown (CHange OWNer).

Ellers kig på "emelfm" - Den kører i den grafiske brugerflade og er god.

.............men dette med at kunne ændre ting, når intet udover Linux virker,
er vigtigt. Så brug lidt tid på CHOWN og MC.

Stig C.