Re: [NOVICE] Filnavne under Linux

On Sun, Jan 30, 2000 at 14:16:52 +0100, Lars Hoeyrup Jensen wrote:

> Jeg er igang med at kopiere en hulens masse
> filer fra en Win98 maskine til min Linux
> parenteser, hvilket fungerer fint under
> Win98. Men det ser ud til at Linux slet ikke
> kan håndtere dem. Nogle af directory'esne på
> Win98 starter med et udråbstegn, og heller
> ikke det bryder Linux sig om.
> Er der noget, man kan gøre ved dette? Eller

Ja. men det afhænger af hvordan du kopierer dine filer.

Husk det er "shell" der expander commandolinien,
og visse tegn som $ () {} "' ` ; \ har specielt betydning,
se man bash/tcsh for mere.

Normalt kan en "\" foran et tegn løse et-tegns problemer:

     Dette\ er\ en\ fil\ med\ mellemrum\ i\navnet
     Her\ et\!\ \ udråb
     Her\ et\(\)\ parenteser
osv.

$ ls
  Dette er en fil med mellemrum inavnet
  Her et!  udråb
  Her et() parenteser

Man kan også sætte ' ' / " " uden om filnavnet, med
de begrænsninger der er.

Men igen, det afhænger hvordan du kopierer (har du prøvet "mc"?).

De eneste tegn man ikke kan anvende i et unix-filnavn er
null tegn og "/" .
Problemet er blot hvis ens application ikke tror visse tegn
er gyldige tegn.....