Re: [NOVICE] Bootproblemer efter nytår 1999/2000

"Björn Houdorf" wrote:

> Jeg har Red Hat Linux 6.0 installeret med Windows 98 i dobbeltboot (lilo).
> Efter nytår 1999/2000 har jeg ikke kunne starte Linux (men Windows 98
> fungerer fint). Det kan godt skyldes at jeg desværre er kommet til at
> afbryde for strømmen til
> min maskine mens den var ved at opstarte Linux.
>
> Ved forsøg på opstart af Linux kommer følgende meddeleser på skærmen:

> /dev/hda6: contains a file system with errors, chech forced.
>
> /dev/hda6: Duplicate or bad block in use!
> /dev/hda6: Duplicate blocks found... invoking duplicate block passes.
> pass 1B: Rescan for duplicate/bad blocks.

> [...]

skriv fsck /dev/hda6

Tryk y til alle spørgsmålene.

Og når det er færdigt, skriver du "exit" (Eller også "shutdown -r now")

Jeg synes kernen i RH6.0 er meget tilbøjelig til at give inkonsistente
filsystemer ved "ubehøvlet" nedlukning af maskinen. Egentlig talt burde
man sætte opstarts scriptene til bare at sige yes til alle spørgsmål,
for det er allivel det man gør manuelt.

Mvh Morten