Re: [NOVICE] brug af 'chown'.

Morten Olsen <sslug@sslug> skrev:

> HVIS brugernavn = brugergruppe OG brugerid > 14 så
>
> Dvs. hvis ikke der er en generel users gruppe, og du ikke er root, så
> sættes umask til 002

Ja, det kan jeg godt se nu. Tak.

> Hmm, men det gør måske en forskel hvilken skal brugeren har?

Ja, nu fandt jeg problematikken ;-)
Det lader til at logger man ind fra root (altså fx. sslug@sslug
/root]# su ot ) så få 'ot' i denne omgang samme umask som root, altså
002.

Men logger man ind på almindelig vis, så bliver det 002, som det
burde.
En anden grund til min forvirring var, at når man lægger filer ind på
min maskine vha. 'scp', så få de beskyttelsesbits svarende til at man
havde umask 002. Derfor så det umiddelbart tilfældigt ud om brugeren
'and' (som kun til tider benytter min maskine), lavede filer med
beskyttelsesbits -rw-rw-r-- eller -rw-r--r-- .

Så alt i alt var dit første råd (med chown g+s) altså lige hvad jeg
havde brug for ;-)
Mange tak.

--
sincerely, Ole Tranberg