Re: [NOVICE] brug af 'chown'.

Morten Olsen <sslug@sslug> skrev:

> [...]
> kommando i din skal, prøv at skrive "help umask" (i bash).
>
> Indsæt "umask 002" i /etc/profile (og /etc/csh.login)
>
> Det betyder at filer som standard vil have beskyttelsesbits:
>
> 	0666
>         0002
>        ------
>          664 ( == -rw-rw-r--)
>
> Det vil gælde overalt på filsystemet, men ihvertfald i nyere RH
> distribs, er det sat op så hver bruger har sin egen gruppe, ikke en
> central "users" gruppe, så derfor gør det ikke noget at alle dine filer

Ja, systemet er sat op sådan at hver bruger har sin egen gruppe. Det
jeg mere undrer mig over nu, er at det ikke er alle brugere der laver
nye filer med beskyttelsesbits '-rw-rw-r--'.

Når jeg selv (ot) laver nye filer, så bliver de (beskyttelsesbits'ne)
sådan, men jeg kan se at for en bruger som logger ind udefra, så
bliver de i stedet til '-rw-r--r--' . Altså hvad der svarer til umask
022.
Jeg kan se det samme sker, hvis jeg som root logger ind som ot, altså:

sslug@sslug /root]# su ot
sslug@sslug /root]$ umask
022

Jeg går ud fra at det har noget at gøre med hvad der står i min
/etc/profile, jeg har bare ikke helt fundet ud af at lure følgende:

if [ `id -gn` = `id -un` -a `id -u` -gt 14 ]; then
        umask 002
else
        umask 022
fi

Helt specifikt kan jeg ikke forstå at det skulle gøre en forskel
'hvordan' (eller hvorfra) jer er logget ind?

> Vil det iøvrigt ikke være bedre at køre jeres filer i CVS? Jeg formoder
> det er til jeres midtvejs projekt?

Tjoo, det er selvfølgelig en idé, men det er vist lige voldsomt nok.
Selvom det naturligvis kunne være interessant at prøve ;-)

Det drejer sig ikke om vores midtvejsprojekt, men det hænder at vi
arbejder sammen om mindre projekter, hvor det ville være smart at vi
helt gnidningsfrit kunne redigere i hinandens filer.

--
sincerely, Ole Tranberg
(address is valid)