Re: [NOVICE] Fdisk

At 18:53 16-01-00 +0100, you wrote:
>Jeg spørger nu engang til i håb om, at der er en der vil fortælle mig brugen
>af Fdisk i forbindesle med installationen af Red Hat 6.1.
>
>Jeg vil som tidligere nævnt først bruge partion magic og derefter Fdisk.
>Hvad skal jeg gøre i Fdisk, vejledning søges. Jeg har søgt på nettet uden at
>finde svar.
>
>Skal man være lidt inde i Red Hat og ikke total uerfaren for at få svar?
>
>Peter Solgaard

Hej Peter.

Jeg er også novice når det gælder Linux, og har panglet en del for at få
RH6.1 til at køre.
Partion magik kører under dos/Windows, og kan derfor ikke lave partioner
til Linux.
For at boote Linux skal du lægge pationen "/boot" indenfor de første 528 MB
på disken.
Jeg startede med en ny HD, hvor jeg først oprettede en partion på 16 MB med
Fdisk fra linux.
Jeg brugte en slackware CD til at lave en boot diskette og en rescue
diskette, der står hvodan man gør
i readme filerne på Slackware CD'en. Når du har bootet fra slackware
disketten, og derefter kører
rescue får du fdisk til Linux ved at skrive fdisk ved promten.
Linux Fdisk vil så komme op og du kan lave departioner til det du har brug
for.
Efter jeg havde oprettet de 16 MB med Linux fdisk, uden at sætte partionen
til boot, startede jeg
fdisk til Windows95 og oprettede en partion til Windows95 på 8,5 GB.
Derefter oprettede jeg med
fdisk til Linux en partion på 64 MB til swap og resten 8,5 GB til root.
I min opsætning lavede jeg primære partioner undtaget til swap der kun
ville lade sig lave som extended.
Min HD ser nu sådan ud :

hda1 = 16 MB		til Linux boot
hda2 = 8,5 GB		til Windows
hda3 = 64 MB		til Linux swap	(blev lavet om under installationen til extended)
hda4 = 8,5 GB		til Linux root

Derefter installerede jeg Windows95 som kører fint. Så installerede jeg
Linux RH6.1.
det virkede fint indtil jeg geninstallerede Linux for at få musen til at
virke.
Min "Lilo" booter gik ned så jeg nu kun kan boote fra diskette, måske er
der en venlig sjæl der ved hvodan
man fikser det.
Men tilbage til dit problem, alle de partioner der skal bruges af Linux
skal laves af fdisk til Linux og
de partioner til Windows skal laves af fdisk til windows eller af partion
magik.

Venlig Hilsen

Frank V. Knudsen