Re: [NOVICE] brug af 'chown'.

Ole Tranberg wrote:

> Tak for det, det er vist noget af det jeg skal bruge. Det virker bare
> ikke helt som ønsket.
>
> Jeg har nu oprettet et bibliotek, med ejerskab og rettigheder som:
>
> drwxrwsr-x   3 ot       users
>
> Hvis jeg selv laver en ny fil derinde, så ser det fint ud:
>
> -rw-rw-r--   1 ot       users
>
> Men hvis jeg skifter bruger, og prøver igen, så bliver rettighederne
> således:
>
> -rw-r--r--   1 and      users
>
> ...og det er jo ikke så fedt, da jeg ('ot') så ikke selv kan få lov at
> redigere i dem mere.

Ah, ja. Du skal ændre alle brugeres default umask. umask er en indbygget
kommando i din skal, prøv at skrive "help umask" (i bash).

Indsæt "umask 002" i /etc/profile (og /etc/csh.login)

Det betyder at filer som standard vil have beskyttelsesbits:

	0666
        0002
       ------
         664 ( == -rw-rw-r--)

Det vil gælde overalt på filsystemet, men ihvertfald i nyere RH
distribs, er det sat op så hver bruger har sin egen gruppe, ikke en
central "users" gruppe, så derfor gør det ikke noget at alle dine filer
er rw for gruppen også.

Vil det iøvrigt ikke være bedre at køre jeres filer i CVS? Jeg formoder
det er til jeres midtvejs projekt?

> Og, hvor kan jeg evt. læse mere om det? Jeg har prøvet at ikke lidt
> rundt omkring, men jeg har ikke lige kunnet finde nogen dokumentation
> nogle stedet.

Hmm, prøv at søge på Google efter det.

Mvh Morten