Re: [NOVICE] brug af 'chown'.

Morten Olsen <sslug@sslug> skrev:

> Det kan ordnes ved at sætte s-bitten på directoriet med "chown g+s <dir>
> Jeg kan ikke huske den fulde forklaring af semantikken på alle bittene,
> men  s-bitten på et directorie  betyder ikke "suid", men "sticky", dvs.
> alle filer oprettet inde i biblioteket kommer til at tilhøre gruppen der
> ejer biblioteket. [...]

Tak for det, det er vist noget af det jeg skal bruge. Det virker bare
ikke helt som ønsket.

Jeg har nu oprettet et bibliotek, med ejerskab og rettigheder som:

drwxrwsr-x   3 ot       users

Hvis jeg selv laver en ny fil derinde, så ser det fint ud:

-rw-rw-r--   1 ot       users

Men hvis jeg skifter bruger, og prøver igen, så bliver rettighederne
således:

-rw-r--r--   1 and      users

...og det er jo ikke så fedt, da jeg ('ot') så ikke selv kan få lov at
redigere i dem mere.

Så hvad nu, mangler jeg en lille finesse, eller er det blot sådan det
fungerer?
Og, hvor kan jeg evt. læse mere om det? Jeg har prøvet at ikke lidt
rundt omkring, men jeg har ikke lige kunnet finde nogen dokumentation
nogle stedet.

> Joh, hvis du fx. sætter et cron-script op til at re-owne med jævne
> mellemrum.

Ja, det spekulerede jeg også på, men det ville hurtigt give lidt bøvl
- så det var nok blevet til min nødløsning.

--
sincerely, Ole Tranberg
(address is valid)