Re: [NOVICE] brug af 'chown'.

Ole Tranberg wrote:

> Tak for forslaget, men det var desværre ikke helt det jeg tænkte
> på... Jeg kan dog også se at jeg har skrevet lidt forkert, foroven
> skulle der have stået "...alle nye filer får ejerforholdet
> "<brugerid>.users",..."
>
> Hvis jeg fx. laver en ny fil, så ser det således ud:
>
> -rwxrwxr-x   1 ot       ot          80374 Jan  3 10:24 a.out
>
> Men hvis jeg havde lavet den inde under et bestemt katalog (fx
> ~/faelles/) vil jeg gerne have den til at se således ud:
>
> -rwxrwxr-x   1 ot       users       80374 Jan  3 10:24 a.out

Det kan ordnes ved at sætte s-bitten på directoriet med "chown g+s <dir>
Jeg kan ikke huske den fulde forklaring af semantikken på alle bittene,
men  s-bitten på et directorie  betyder ikke "suid", men "sticky", dvs.
alle filer oprettet inde i biblioteket kommer til at tilhøre gruppen der
ejer biblioteket. Det kan give problemer når folk editerer filerne, og
evt. kommer til at ændre gruppe. Dette er et at de få steder hvor
rigtige ACL (Access Control List: WinNT, VMS, Plan9? ) er bedre en de
klassiske Unix beskyttelses bits.

> ...og det skal altså ske for alle nye filer herinde. Så det nytter
> ikke blot med kommandoen 'chown ot.users *'

Joh, hvis du fx. sætter et cron-script op til at re-owne med jævne
mellemrum.

Mvh Morten