brug af 'chown'.

Hej.

Jeg har en linux-boks med flere brugere på. Da det hænder at disse
brugere redigerer i de samme filer, ville det være rart hvis de kunne
få 'lov' til at læse og skrive i dem.

Indtil nu har jeg prøvet at lave en ny gruppe, som jeg har kaldt for
'users', hvori jeg altså har tilføjet de omtalte brugere. Ideen er nu
at filerne blot skal oprettes med ejerforholdende "<brugerid>.users",
og her er det så problemet kommer.

Jeg vil gerne kunne oprette et (eller flere) kataloger, hvori alle nye
filer får rettighederne "<brugerid>.users", er det muligt?

Men når brugerne redigerer med deres 'egne' filer (dvs. i alle andre
kataloger) , så skal ejerforholdet, stadig være
"<brugerid>.<brugerid>".

Er det overhovedet muligt at gøre det på denne måde, eller skal jeg
finde på en lidt anden løsning?

På forhånd tak for hjælpen.

--
sincerely, Ole Tranberg