Re: [NOVICE] En par småting ...

Lars Rindsig wrote:

> Hrm, af en eller anden grund har jeg ladet en håndfuld spørgsmål hobe
> sig op - er der nogen bud?
>
> - Hvad fidnes der af defragmentations-programmer til Linux? Er der
> nogle 'indbygget' (RH6)?

Nej. Det normale svar er: "det har du ikke brug for". Og det har du
sådanset heller ikke. De 5% der som standard er reserveret til root
sørger for at filsystemet altid har så meget fri plads at det ikke
bliver fragmenteret. Under fsck i opstarten står der en procent der
delvist angiver fragmenteringsgraden. Dog regnes filer over en vis
størrelse også som "non-contignous" (er det hvis de bruger indirekte
eller dobbelt-indirekte blokke, jeg kan ikke huske det). Fragmentering
er ikke rigtig noget problem under ext2, sammenlignet med FAT.

Der findes vist et de-fragmenteringsprogram, men jeg ville ikke selv
slippe det løs på mine diske.

> - Af en eller anden grund tager sendmail op til et *par minutter* at
> starte; der er ingen aktivitet overhovedet på HDD'en, og det er ikke
> ringtigt atndet at gøreend at vente. Det har været sådan længe. - På
> et tidspunkt (nogen tid siden) geninstallerede jeg Linux (bl.a.
> derfor, men også lidt for sjov), men problemet (der var opstået før
> det tidspunkt) bar der stadig. Nogen clues whatsoever? - Er det en
> hyppig forteelse?

DNS. Sendmail prøver at lave nogle dns opslag, og hvis det ikke er sat
op får man disse grimme time-outs. Jeg kan ikke lige huske kuren, prøv
at søge i email-arkivet.

> - Efter den første gang, jeg hørte musik-CD'er på computeren, herefter
> læses der en del på HDD'en efter bootup, og det stjæler en hel del RAM
> (crasher, hvis jeg forsøger at starte Netscape),

Det forstår jeg ikke, det virker som noget af din sætning mangler?

Mvh Morten