Re: [NOVICE] En par småting ...

On Fri, Jan 14, 2000 at 19:50:49 +0100, Lars Rindsig wrote:

> Hrm, af en eller anden grund har jeg ladet en håndfuld spørgsmål hobe
> sig op - er der nogen bud?
> - Hvad fidnes der af defragmentations-programmer til Linux? Er der
> nogle 'indbygget' (RH6)?

Er normalt ikke nødvendigt, data lægges ikke fra en ende som i FAT.
Men der er vist nogen der har lavet et sådan program til ext2,
men jeg bruger det dog ikke selv. (og har aldrig haft behov for det).

> - Af en eller anden grund tager sendmail op til et *par minutter* at
> starte; der er ingen aktivitet overhovedet på HDD'en, og det er ikke
> ringtigt atndet at gøreend at vente. Det har været sådan længe. - På
> et tidspunkt (nogen tid siden) geninstallerede jeg Linux (bl.a.
> derfor, men også lidt for sjov), men problemet (der var opstået før
> det tidspunkt) bar der stadig. Nogen clues whatsoever? - Er det en
> hyppig forteelse?

Ja, hvis opsætning er sendmail er forkert. Den forsøger at lave
DNS opslag (nameserver), men den finder ingen, og du må vente
til den får timeout. Søg på sslug i emailarkiverne, det har
været oppe mange gange. (står nok også i linuxbogen)
I SuSE skal man blot vælge den korrekt mailserver opsætning i YaST
(brug standalone PC)

> - Efter den første gang, jeg hørte musik-CD'er på computeren, herefter
> læses der en del på HDD'en efter bootup, og det stjæler en hel del RAM
> (crasher, hvis jeg forsøger at starte Netscape), foruden at det
Her kan jeg ikke helt hjælpe, men prøv evt. at bruge nogle
systemværktøjer til at checke hvad der kører.
"top", "ps xa" mv. kan være gode.