Re: [NOVICE] Linux User Group til 'dummies'

Jesper Krogh wrote:

<cut user group for dummies>

> Nu kender jeg ikke til en eventuel forhistorie men vi har alle startet fra
> bunden engang, kommer man ikke af med disse spørgsmål, kommer man heller
> ikke videre, det er da lige netop disse generelle begynder spørgsmål novice
> listen er til for. Det står sågar i sslug´ s regler - regel 2:
>
> 2) Nogle af SSLUG's medlemmer er nybegyndere og stiller naturligt spørgsmål
> om installation og almindeligt system arbejde på en linux box, andre er
> garvede linux  brugere med mere snævre spørgsmål, andre igen synes det er
> vigtigt at udbrede kendskabet til linux og endnu andre igen leder måske
> [...]

Og svarene!

Måske er jeg galt på den. Men jeg fornemmer et problem
her. Hos mig selv, og derfor er det måske også hos
andre.

Situation:
Hvis der kommer et spørgsmål på listen, jeg tror jeg
måske kan svare på, men alligevel ikke helt. Jeg har
måske oplevet det samme som spørgeren, eller noget
lignende. Men ved ikke helt om det jeg vil sige er
korrekt. Men jeg tror, jeg kan give spørgeren et skub i
den rigtige retning.

Min reaktion:
Det er ikke sikkert jeg svarer på spørgsmålet. Måske
venter jeg bare og ser om en af guru'erne svarer. En
der rigtigt ved det. For jeg ved at listen overvåges af
visse guru'er, som ved enormt meget mere end jeg gør.

Jeg er ikke selv totalt begynder mere, men stadig meget
lille i forhold til f.eks. Frank. Og så kan jeg ikke
lide at svare hvis det nu er forkert. Når jeg ved at en
række "kloge" folk ser det.

Og jeg er heller ikke vild med at "spamme" listen med
en måske lang forklaring på noget, som viser sig at
være overflødigt eller forkert.

Er der andre der tænker ligesådan?

For så er der måske en ide i at lave et "gurufrit"
område, hvor der kun er adgang for "dummies".

På den anden side synes jeg det er en forkert tankegang
- den jeg lige har forklaret - og at man skal overvinde
det, og så bare svare. Og tage de "tæsk" der kommer,
hvis man kvajer sig. For man lærer jo også af det. Og
jo flere der gør det, jo mindre "pinligt" bliver det,
tror jeg. Så bliver listen bare sådan.

Og lad mig understrege: Det _er_ tilladt at spørge
"dumt" på denne liste.
Men det er også tilladt at svare "dumt".

Ps. og det er et stort arbejde at køre en user group :)
Man kommer f.eks. først i seng kl. 4.
--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\        http://www.aub.dk/~luke/

LinuxForum 2000 * 4. March 2000 * http://LinuxForum.dk

"We are but packets in the Internet of life."
-- Mike, Columbia Internet