Re: [NOVICE] Jeg kan ikke mer, VIL IKKE MER !!!

Simon Lodal wrote:

> Lyt til din harddisk. "Knitrer" den, når loadmeteret giver udsving?

Tja nu hører jeg ikke så godt :-( (høreapparater :-)) men det er det er
ikke nævneværdigt højt !
Jeg opdagede forøvrigt at "aktiviteten" holdt op EFTER at jeg kom på
nettet
????
Det gør den hver gang !! Jeg gad vide om det er en eller dæmon der leder
forvildet efter noget der ikke er der ??
nscd betyder forøvrigt "Name Service Cached Deamon" men jeg ved heller
om det er noget jeg SKAL bruge det kan være det har noget at gøre med
"apache"
som jeg forøvrigt har slettet !!

> Kan al den harddisk-aktivitet ikke bare være helt almindelig
> disk-swapping?

Hvad er diskswapping ??

> Ja det er jo spørgsmålet!

JEP!

Jeg ved det faktisk ikke, der står godt nok noget om at man skal
enable/disable
cd-rom, i maualen til lydkortet. men jeg går ud fra at det er noget
generelt om
opsætning i windows ??

Er der nogle logfiler du gerne vil se i denne forbindelse ??

> Ved at skifte lydkortet ud med et andet ville du finde ud af, om det
> var det, der gav problemer.

Joo, men du må bære over med mig, jeg nægter stadig at tro at skal have
værktøjet frem, det MÅ være noget opsætning i Linux. Eller rettere det
vil jeg
altså have afklaret først !!

Som sagt så har jeg ikke pillet ved noget "under the hood" alt er som da
jeg købte
den for ca. 6 år siden, (pc´eren altså !)

> Ok, men hvordan er de sat sammen? Er alle RAM-modulerne af samme
> fabrikat og størrelse (det skal de helst være). Det kan give
> problemer, hvis de er "blandede", fx. 1x16 + 2x8.

Der er 2x16 mb orig. EDO-ram (iflg. leverandøren HE. Electric)

> [...]
> (CD/harddisk) på samme kabel. Når din CD sidder på den sekundære
> IDE-bus (hvilket den gør), kan den enten være hdc eller hdd, det
> bestemmes netop af denne jumper; master=hdc, slave=hdd. Det kan eller
> skal du ikke lave om på i Linux.
> Problemet kan være, at omtalte jumper er sat til ved en tredje
> mulighed, som hedder CableSelect, hvor BIOS'en/drevene selv skulle
> finde ud af, hvad der skulle være master og slave, men det har aldrig
> rigtig virket.
> Check iøvrigt også om fladkablet til CD-drevet er for langt.

ÆH, du må altså bære overmed mig lidt endnu.

I forbindelse med dette har jeg været en tur indenom BIOS, fordi jeg har
læst lidt om at der en option i BIOS man kan disable, noget med PNP-OS
Det var der godt nok ikke noget med ??

Men....

I BIOS står der:
STANDARD CMOS SETUP:
secondary master: NONE

INTEGRATED PERIPHERALS:
IDE secondary master pio: AUTO

BIOS FEATURE SETUP:
Boot sequence: A,C .... burde derikke stå noget om cdrom her ??

> Igen: Du sætter ikke CD'en til at være hdc, det er noget den *er*
> iflg. master/slave-indstillingerne. Din boot-msg viser, at Linux får
> fint fat i den. Prøv at check din boot-msg når du ser at BIOS'en har
> skiftet, så vil Linux nok opfatte CD'en som hdd (slave).

Ok jeg venter og ser !!

> Det er ikke farligt, men nemt. Bare du husker at slukke helt for
> strømmen inden du tager noget ud eller sætter det ind igen. Hvis du
> roder lidt med hardwaren selv, får du en bedre forståelse for hvad der
> foregår.

Ja men det bliver altså sidste udvej!

> ls /dev/cdrom
 Den er altså go´ nok :-)

> Kun hvis det er virkelig slemt. Måske har du sat din refresh-rate
> højere end tidligere

Nej den er faktisk sat lavere end i RedHat
> Måske... kender ikke RødHætte. Mit bud er at din hardware er syg eller
> forkert indstillet.

Ja det lader det jo til.

> Det ser alt sammen næsten meget normalt ud :)

PYYYH :-)

 Mit gæt er, at du kører
> med en standard-kerne fra distributionen; lav en ny selv (se howto's
> om dette).

ÅÅÅHH NEJ, helst ikke ......

> Dette viser, at tingene er som de skal være, fint.

:-)

> Jeg er ikke helt sikker på, hvoran Linux' ram-disk fungerer... men
> umiddelbart vil jeg tolke dette som at du bruger 20 MB ram til
> ram-disk. I så fald er det ikke underligt at din harddisk arbejder
> hele tiden (med swapping).

Hmm, jeg troede det var 2x16 MB ram. Men det med swapping hvor disabler
jeg dette ??

> Du har ikke brug for ram-disk. Slå det fra når du laver en ny kerne.

> Fjern scsi- og raid-support fra kernen, du bruger det ikke.

Kan dette ikke gøres i Yast ??

Lidt info om mit motherboard (hvis det er til nogen hjælp)??

Tyan TomCat
Chipset: intel 430HX (TRITON II)

Iøvrigt så er det altså stadig noget underligt noget...
når jeg mounter en cd, kan jeg kun gøre det ca. hveranden gang, og jeg
får hele tiden denne : wrong fs, too many mounted filesystem osv. og når
jeg så starter tcd sker der ikke noget, men når jeg starter Xpat2
(kortspillet med lydunderstøttelse) og quitter så sætter det fut i lyden
og den vender tilbage, hvorefter cden spiller nok så nydeligt ?????

I /etc/fstab er parametrene sat som de skal ??

En anden ting er at ifølge manualen
skal jeg for at installere mit lydkort (U3985 Soundblaster-kompatibelt)
køre:

/sbin/modprobe sb io=0X220 irq=5 dma=1 dma16=5 mpu_io=0x0330

Derefter skulle jeg så udkommentere følgende linier i
/etc/conf.modules:

alias char-major-14 sb
post-install sb /sbin/modprobe "-k" "adlib_card"
options sb io=0x220 irq=7 dma=1 dma16=5 mpu_io=0x330
options adlib_card io=0x388

Bemærk differencen i "irq" er det som det skal være ??

/Niels