Re: [NOVICE] Jeg kan ikke mer, VIL IKKE MER !!!

Simon Lodal wrote:

> 1) Don't panic.

Jeg ved nu ikke rigtig ??

> Her er lidt bud på et par af dine ting, godt nok kun erfaringer fra
> SuSE 6.1.

> Er der *reelt* aktivitet (kan du høre disken), eller er det bare
> loadmeteret der er forvirret?

> Sker det kun som root?

Ja !

>Som default kører der noget update af
> locate-databasen (hvis jeg ikke har fået det helt forkert). Alle dine
> harddiske bliver gennemsøgt for nye/ændrede filer regelmæssigt, og ved
> boot hvis maskinen har været slukket på det tidspunkt hvor den ellers
> ville have opdateret. Det giver en masse disk-aktivitet. Hvis du
> checker 'top' og ikke laver andet på maskinen vil du sikkert se 'find'
> tage det meste cpu-tid.

find er der ikke men der noget nscd på samtlige tty´er spørgsmålet er om
jeg overhovedet har brug for den (ligesom mingetty)

> Ja det er BIOS-oplysninger.

Ja det ved jeg godt men hvorfor skifter den disk ??

> [cut]
> [cut]
>
> Det lyder grangiveligt som hardware-problemer, især med din
> IDE-controller. Andre hardware-problemer kan dog også have afledte
> effekter på IDE og CD. Et par spørgsmål, som muligvis kan lede til en
> diagnose:

> - Sidder din CD-ROM på lydkortet? Der kune måske være en sammenhæng i
> dine boot-problemer.

Aner det ikke ! Men det kørte fint under RedHat !!

> - Har du prøvet med et andet lydkort (fx. et ægte SB i stedet for et
> "99%" kompatibelt?).

Jeg har ikke andre, men det burde da ikke være nødvendigt ??

> - Har du clocket cpu'en for højt? IDE-controller og -enheder er tit
> følsomme, især overfor for høj bushastighed.

Da jeg ikke har forstand på hardware, kan jeg ikke forestille mig at
jeg har overclocket noget ???

> - Problemer med RAM: Bruger du forskellige typer RAM-klodser? Hvad med
> RAM-timingen i BIOS, er den korrekt? Prøv at ændre på nogle af disse
> ting, sæt evt. andet RAM i hvis du har noget.
Har ikke noget RAM, udover det der sidder i maskinen 32 ialt !

> - Hvad står master/slave-jumperne på CD-ROM'en til? Sidder den alene
> på kablet skal den være master. "Cable select" har jeg aldrig kunnet
> få til at virke fornuftigt, og det kan også være problematisk at sætte
> den eneste enhed på kablet til slave.

CD-drevet er sat til hdc, som vistnok bliver probet korrekt
(er ikke sikker !), se evt. vedlagte bootmesg.

> - Er dit kabinet for varmt? (nej ikke en joke :)

Kabinettet synes jeg ikke er for varmt, men cdrommen ER !! især
når jeg lidt hidsigt har prøvet alverdens finurligheder med at tvinge den
igang (mount, YaST osv.)

> Hiv evt. al hardware ud, der ikke er nødvendigt for at boote, og put
> en ting tilbage af gangen - se hvornår det går galt igen.

Det TØR JEG SGU IKKE !! Som sagt er jeg en tøsedreng når det gælder
hardware!!!

> Det kan dog også være driver-problemer, fx. at dine drivere er lavet
> til en model, som kun er næsten magen til hvad du har. Men det stemmer
> på den anden side ikke rigtigt, at Linux skulle have noget at gøre
> med, at du kun kan boote i 3. forsøg, det er som regel hardwaren.

> YAST ikke kan finde CD'en, sikkert fordi den er skiftet fra at være
> hdc til hdd. YAST bruger symlinket /dev/cdrom, som ikke bliver
> opdateret bare fordi du (eller din BIOS :) flytter rundt på drevene.

Hvordan tjekker jeg det ???

> Sådan nogle glimt kan tit forekomme ved skift af skærmmode. Det lyder
> da ikke så slemt, når bare det ikke går ned. Jeg vil tro det er fordi
> X/Linux bruger hardwaren på en anden måde en windoze.

Ja men det "virker" da unormalt ??

> Dine andre spørgsmål: Jeg har også haft problemer med root-privilegier
> og sendmail, men ingen løsninger :(

Ja ok, det dropper vi indtil videre, bare hardwaren gider spille ordentligt !!

> Ja dette forbehold var vist på sin plads :) - At windoze fungerer med
> hardwaren er desværre ingen garanti for, at den er i orden, eller at
> den kører optimalt.

Under RedHat kørte det hele jo uden problemer, så jeg antager at det må
være et "suseproblem" !!

Her min bootmesg fra i dag:
Inspecting /boot/System.map
Loaded 8279 symbols from /boot/System.map.
Symbols match kernel version 2.2.10.
No module symbols loaded.
klogd 1.3-3, log source = /proc/kmsg started.
<4>Linux version 2.2.10 (sslug@sslug) (gcc version 2.7.2.3) #1 Tue Jul 20 16:32:24 MEST 1999
<4>Detected 198950805 Hz processor.
<4>Console: colour VGA+ 80x25
<4>Calibrating delay loop... 79.46 BogoMIPS
<4>Memory: 30572k/32768k available (1172k kernel code, 408k reserved (endbase 0xa0000), 572k data, 44k init)
<5>VFS: Diskquotas version dquot_6.4.0 initialized
<4>CPU: Intel Pentium 75 - 200 stepping 0c
<6>Checking 386/387 coupling... OK, FPU using exception 16 error reporting.
<6>Checking 'hlt' instruction... OK.
<6>Checking for popad bug... OK.
<6>Intel Pentium with F0 0F bug - workaround enabled.
<4>POSIX conformance testing by UNIFIX
<4>PCI: PCI BIOS revision 2.10 entry at 0xfb420
<4>PCI: Using configuration type 1
<4>PCI: Probing PCI hardware
<6>Linux NET4.0 for Linux 2.2
<6>Based upon Swansea University Computer Society NET3.039
<6>NET4: Unix domain sockets 1.0 for Linux NET4.0.
<6>NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
<6>IP Protocols: ICMP, UDP, TCP, IGMP
<4>Initializing RT netlink socket
<4>Starting kswapd v 1.5
<6>Detected PS/2 Mouse Port.
<4>pty: 256 Unix98 ptys configured
<6>Real Time Clock Driver v1.09
<4>RAM disk driver initialized:  16 RAM disks of 20480K size
<4>PIIX3: IDE controller on PCI bus 00 dev 39
<4>PIIX3: not 100% native mode: will probe irqs later
<4>    ide0: BM-DMA at 0x9000-0x9007, BIOS settings: hda:pio, hdb:pio
<4>    ide1: BM-DMA at 0x9008-0x900f, BIOS settings: hdc:pio, hdd:pio
<4>hda: QUANTUM FIREBALL_TM2110A, ATA DISK drive
<4>hdc: CD-ROM CDU311, ATAPI CDROM drive
<4>ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
<4>ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
<6>hda: QUANTUM FIREBALL_TM2110A, 2014MB w/76kB Cache, CHS=1023/64/63
<4>hdc: ATAPI 8X CD-ROM drive, 256kB Cache
<6>Uniform CDROM driver Revision: 2.55
<6>Floppy drive(s): fd0 is 1.44M
<6>FDC 0 is a post-1991 82077
<4>md driver 0.36.6 MAX_MD_DEV=4, MAX_REAL=8
<4>linear personality registered
<4>raid0 personality registered
<4>raid1 personality registered
<4>raid5 personality registered
<4>scsi : 0 hosts.
<4>scsi : detected total.
<4>Partition check:
<4> hda: hda1 hda2 hda3 < hda5 hda6 hda7 hda8 >
<4>VFS: Mounted root (ext2 filesystem) readonly.
<4>Freeing unused kernel memory: 44k freed
<6>Adding Swap: 62492k swap-space (priority -1)
Kernel logging (proc) stopped.
Kernel log daemon terminating.

Håber du kan få noget fornuftigt ud af dette ??
For mig er det SORT SORT snak !!!

/Niels