Re: [NOVICE] Red Hat 6.0 sammen med Win98

Lars C. Hassing wrote:

> [...]
> gik i gang med installationen, på et (tidligt) tidspunkt kan man starte
> fdisk (eller Disk Druid). fdisk viste:
>
> Disk /tmp/hda: 255 heads, 63 sectors, 1584 cylinders
> Units=cylinders of 16065*512 bytes
>
> Device    Boot Start   End  Blocks Id System
> /tmp/hda1  *       1  1069  8586711  c  Win95 FAT32 LBA
> /tmp/hda2       1070  1584  4136737+ f  Win95 Extended (LBA)
> /tmp/hda5       1070  1584  4136706  b  Win95 FAT32
>
> Mine spørgsmål er nu:
>
> 1) skal jeg først slette det logiske D: drev i den extendede partition med

Da vi også helst skal have en swap partition, så i fdisk
sletter du hda5

> 2) skal den extendede partition også slettes ?

Nej.

> 3) eller skal den laves om til en primær ?

Ikke nødvendigt.

> 4) Hvor meget skal gøres med fdisk.exe og hvor meget af fdisk ?

Ikke noget med fdisk.exe, fdisk/linux kan det du har behov for.

> 5) Hvordan bør en fornuftig partitionering se ud ?

Du opretter f.eks. 64-128MB Swap partition som hda5 og
en ext2 partition (hda6) til retsten (for at gøre det nemt).

Nogen foretrækker at lave flere partitioner, men det kan som
nybegynder være lidt svært at vide fordelingen .

Men måske en mindre sjat på hda7 til /home (måske 100-600MB ?)

> Skal der tages hensyn til evt senere opgradering af distribution?

Har man /home fri så kan man nøjes med at genformatere / og
en anden Linux distribution (eller nyere version) kan
relativt nemt installeres uden at alle private data i /home/Bruger
mistes. (man skal dog huske at oprette brugerne med samme UID og GID
som tidligere).

> 6) Undervej blev der nævnt, at de 1584 cylindre kunne give problemer med
> boot. Af hensyn til resten af familien regner jeg indtil videre ikke med at
> ville bruge en boot-manager (LILO?), og vil nøjes med at sætte en
> Linux-floppy i, når jeg skal køre Linux.
> Kan jeg bruge floppy'en med boot.img?

Jeps, den er ligeglad med de 1024 cyl.

> Kan jeg kalde loadlin.exe fra Windows98?

Har ikke selv prøvet men det virker for nogle.

Se evt. også http://www.danbbs.dk/~monz/linux-install.html