Re: [NOVICE] Start af X ved login & logging af forbrug

*** Regarding Re: [NOVICE] Start af X ved login; =?iso-8859-1?Q?J=F8rgen?= Heesche <sslug@sslug> adds:

Joergen> Jeg synes ikke det er nogen fordel at
Joergen> starte X11 på denne måde. OK, du er fri for
Joergen> at skrive startx, men hvad når du skal
Joergen> slukke din PC?. Ved normal logout fra
Joergen> f. eks. Gnome bliver X11 ikke lukket ned,
Joergen> men den indledende login-popup viser sig
Joergen> igen. Fra den tilstand kan du ikke udføre
Joergen> en shutdown og CTR-ALT-DEL virker ikke, dvs
Joergen> du er nødt til at logge ind som root og
Joergen> herfra udføre shutdown.

Joergen> Mvh Jørgen Heesche

Tak for hjaelpen til I taalmodige sluggere ;-)

Vores (kollektivets) faelles linuxmaskine er nu saerdeles
brugervenligt sat op og alle kan nemt komme paa nettet uden paa noget
tidspunkt at skulle koere noget fra en terminal og de individuelles
forbrug logges. Vores foerste milestone er naaet!  ;-)

Det naeste bliver saa at faa de enkelte brugeres egne PC'ere paa et
LAN som styres af vores kaere linuxmaskine.

Start af X ved login  ->

Det virker nu som jeg gerne vil have det. I runlevel 5 starter jeg
ganske rigtig op med en login skaerm (hvor jeg dog lige maatte en tur
ind i /etc/X11/xdm/Xsetup_0 for at udkommentere xconsolen af rent
kosmetiske aarsager).

Jeg lukker nu ned (shutdown) ved at logge ind som root og skrive
"init 0" i en xterminal hvilket ser ud til at virke rigtigt.

Jeg havde problemer med at faa min X til at starte op i Windowmaker
under Afterstep mode. Det ser ud som om at .xinitrc filen i home ikke
bliver eksekveret. Efter en hel del forsoeg lavede jeg til sidst det
(hack?) at erstatte aterstep med wmaker i .Xclients filen i home og
vupti.

Logging af forbrug ->

Opfoelgning paa tidligere mails med denne overskrift.

Jeg har forsoegt mig med baade programmerne "costd" og "pppParse" som
jeg begge fandt paa http://freshmeat.net hvor det foerste viste sig
kun at behandle forbrug for en enkelt bruger. Det andet ser ud til at
kunne logge flere brugeres tidsforbrug hvis blot den log fil, man
bruger som input, ser ud paa den rigtige maade dvs. brugerens navn
skal vaere skrevet i logfilen. Jeg havde ikke held med at faa
brugerens id smidt ned i hverken /var/log/messages eller en log fil
genereret af ppp. Grunden er at ppp altid bliver startet som root.

Jeg har loest opgaven ved at benytte mig af /etc/ppp/ip-up og ip-down,
der kaldes naar PPP forbindelsen hhv. lukkes op/ned.
I ip-up har jeg tilfoejet ->
who >> /var/log/Kollektivforbrug.log
date >> /var/log/Kollektivforbrug.log
I ip-down har jeg tilfoejet ->
date >> /var/log/Kollektivforbrug.log

Nu kan jeg med et simpelt script taelle tidsforbruget sammen ud fra
logfilen eller taelle sammen manuelt.

Dette forudsaetter at der kun er en bruger som benytter computeren ad
gangen. Vores naeste trin er foerst at faa diald til at virke (jeg har
haft nogle problemer med det) hvorefter vi gaar over til at logge (og
dermed betale) pr kbytes istedet for tid. Jeg haaber paa at kunne
logge dette med ipfwadm eller diald.

Igen tak til alle som har hjulpet med at svare paa diverse dumme som
mindre dumme spoergsmaal. ;-) (Naar jeg nu gaar igang med det naeste
projekt kommer der helt sikkert flere til)

Jeg taenkte at jeg lige ville rapportere hvordan de forskellige ting
er gaaet hvis det kunne have nogen interesse for andre kommende eller
nuvaerende novicer der maatte rende ind i lignende problemer.

--
 Erik