Re: [NOVICE] Jeg kan ikke mer, VIL IKKE MER !!!

1) Don't panic.

Her er lidt bud på et par af dine ting, godt nok kun erfaringer fra
SuSE 6.1.

>#1 Der er en konstant aktivitet på disken når jeg er logget på som root
Er der *reelt* aktivitet (kan du høre disken), eller er det bare
loadmeteret der er forvirret?
SuSE kører som

Sker det kun som root? Som default kører der noget update af
locate-databasen (hvis jeg ikke har fået det helt forkert). Alle dine
harddiske bliver gennemsøgt for nye/ændrede filer regelmæssigt, og ved
boot hvis maskinen har været slukket på det tidspunkt hvor den ellers
ville have opdateret. Det giver en masse disk-aktivitet. Hvis du
checker 'top' og ikke laver andet på maskinen vil du sikkert se 'find'
tage det meste cpu-tid.

>#2 Når jeg starter maskinen, dør den.
>Når jeg starter maskinen, dør den når den har fundet mit cd-rom,
>efter restart dør den når den har fundet mit ALS100 etellerandet (det er
>noget med synthesizer/lydkort), når jeg restarter den 3 gang går den
>fint
>igennem uden "problemer".
>#3 Når jeg kommet igennem opstartsfasen og ser LILO:, er der foroven
>nogle oplysninger om maskinen (BIOS ?), der ser jeg at cdrommen skifter
>IDE-disk ?????
Ja det er BIOS-oplysninger.
>Ad 4.
[cut]
>nogen strejker med et cddb-slave not found ???
>Jeg formoder det har noget med rettigheder at gøre men hvilke ??
>Lydkortet er forøvrigt et U3985 sound card som er kompatibelt med SB16
>mv. En anden ting der undrer mig er at cd´en nogen gange virker lidt
>varmere en hvad der skulle syntes normalt !!!
[cut]
>Mount af
>cd-romdrev tager en allerhelvedes tid !!!???

Det lyder grangiveligt som hardware-problemer, især med din
IDE-controller. Andre hardware-problemer kan dog også have afledte
effekter på IDE og CD. Et par spørgsmål, som muligvis kan lede til en
diagnose:
- Sidder din CD-ROM på lydkortet? Der kune måske være en sammenhæng i
dine boot-problemer.
- Har du prøvet med et andet lydkort (fx. et ægte SB i stedet for et
"99%" kompatibelt?).
- Har du clocket cpu'en for højt? IDE-controller og -enheder er tit
følsomme, især overfor for høj bushastighed.
- Problemer med RAM: Bruger du forskellige typer RAM-klodser? Hvad med
RAM-timingen i BIOS, er den korrekt? Prøv at ændre på nogle af disse
ting, sæt evt. andet RAM i hvis du har noget.
- Hvad står master/slave-jumperne på CD-ROM'en til? Sidder den alene
på kablet skal den være master. "Cable select" har jeg aldrig kunnet
få til at virke fornuftigt, og det kan også være problematisk at sætte
den eneste enhed på kablet til slave.
- Er dit kabinet for varmt? (nej ikke en joke :)

Hiv evt. al hardware ud, der ikke er nødvendigt for at boote, og put
en ting tilbage af gangen - se hvornår det går galt igen.

Det kan dog også være driver-problemer, fx. at dine drivere er lavet
til en model, som kun er næsten magen til hvad du har. Men det stemmer
på den anden side ikke rigtigt, at Linux skulle have noget at gøre
med, at du kun kan boote i 3. forsøg, det er som regel hardwaren.

>#6 Når jeg bruger YaST sker det ret ofte at jeg ikke kan få kontakt til
>cd-rommen ( Mediasource invalid), andre gange kan jeg godt.
YAST ikke kan finde CD'en, sikkert fordi den er skiftet fra at være
hdc til hdd. YAST bruger symlinket /dev/cdrom, som ikke bliver
opdateret bare fordi du (eller din BIOS :) flytter rundt på drevene.

>#8 Jeg bruger KDM som displaymanager, nogen gange når jeg logger ud
>flimrer skærmen hvor der kommer et grønt skær foroven, dernæst er alt
>normalt igen ???
Sådan nogle glimt kan tit forekomme ved skift af skærmmode. Det lyder
da ikke så slemt, når bare det ikke går ned. Jeg vil tro det er fordi
X/Linux bruger hardwaren på en anden måde en windoze.

Dine andre spørgsmål: Jeg har også haft problemer med root-privilegier
og sendmail, men ingen løsninger :(

>Indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på at jeg har kørt Windows 95 uden
>problemer...... ja altså, næsten......

Ja dette forbehold var vist på sin plads :) - At windoze fungerer med
hardwaren er desværre ingen garanti for, at den er i orden, eller at
den kører optimalt.

/Simon