RE: [NOVICE] tastatur, bruger rettighedder

kolloff wrote:

> Hvordan giver man en "normal" user (ikke root) mulighed for at bruge
program
> En normal bruger er stortset ikke istand til noget som helst ?

Jo, men programmer de krever adgang til modem eller lignende hardware
krever normalt lidt ekstra rettigheder.
Men maske "normal" user mangler en fornuftig path ?

Det lyder som et MEGET fornuftigt bud :-) Hvor setter jeg brugernes path ??

Lidt afhengig hvilken ppp konfigurationsprogram du anvender
sa kan dette dog loses.
Er det egne ppp-scripts, sa er "sudo" et udmerket program,
og ellers usernet/netcfg og kppp har hver deres made at
klare det pa (en eller anden menu-option).

Jeg har har sat pppd op med KDE. Men jeg ville vere glad hvis jeg kunne
lave et scribt, sa jeg kunne logge pa nettet uden at skulle starte
X-windows op. Sa en bruger kan kore ftp, telnet i tekst mode. Men
naturligvis skal det ogsa vere muligt at fa adgang igennem X. Men det
fungere fint for root, men andre: ! pppd is not properly installed. The
pppd binary must be installed with the SUID bit set. Contact your system
administrator. Og det er jo mig.

Mvh
Niels