jer :-)

DU/I rådes til at skimme denne mail igennem når du/i har god tid !

Problemerne er : (Uddybning følger:)

#1 Der er en konstant aktivitet på disken når jeg er logget på som root

#2 Når jeg starter maskinen, dør den.

#3 Når jeg kommet igennem opstartsfasen og ser LILO:, er der foroven
nogle oplysninger om maskinen (BIOS ?), der ser jeg at cdrommen skifter
IDE-disk ?????

#4 Jeg HAR fået lydkortet til at virke men kan ikke bruge det som
bruger, (kun som root) :-(

#5 wvdial/wvdial.tcl virker ligeledes kun som root, selv om jeg har
ændret
rettigheder iflg. README-filen som er vist i YaST !

#6 Når jeg bruger YaST sker det ret ofte at jeg ikke kan få kontakt til
cd-rommen ( Mediasource invalid), andre gange kan jeg godt. Mount af
cd-romdrev tager en allerhelvedes tid !!!???

#7 Og så det velkendte problem ! Hvad pokker skal jeg stille op med
SENDMAIL ??? i øjeblikket er jeg pisket til at bruge "netscape-mail"
hvor
nødigt jeg end vil.

#8 Jeg bruger KDM som displaymanager, nogen gange når jeg logger ud
flimrer skærmen hvor der kommer et grønt skær foroven, dernæst er alt
normalt igen ???

Uddybning:

Indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på at jeg har kørt Windows 95 uden
problemer...... ja altså, næsten......

og RedHat 6.0 uden nogen problemer af nogen art (noget nær eksemplarisk
!!)
Kører 100 % Linux nu og gjort det siden januar :-)

Hvorfor så Suse 6.2 (<skuldertræk>, manualen måske og så selvfølgelig
YaST ;-))

Nå men til sagen:

Ad 1.
Jeg bruger IceWM, (den bedste WM der findes) her er der et lille
loadmeter, af denne fremgår der konstant aktivitet på disken hele tiden
er der en lille grøn simren i bunden, hvorfor ?? det problem var der
ikke
under RedHat!

Ad 2.
Når jeg starter maskinen, dør den når den har fundet mit cd-rom,
efter restart dør den når den har fundet mit ALS100 etellerandet (det er
noget med synthesizer/lydkort), når jeg restarter den 3 gang går den
fint
igennem uden "problemer".

Ad 3.
Dette er hvad der står:

|---------------------------------------------------------------|
| Sec. master disk: CD-ROM, mode 3				|
|---------------------------------------------------------------|
| Sec. slave disk: NONE						|
|---------------------------------------------------------------|

andre gange når jeg starter maskinen (efter ovenfornævnte bøvl) står
der:
|---------------------------------------------------------------|
| Sec. master disk: NONE					|
|---------------------------------------------------------------|
| Sec. slave disk: CD-ROM, mode 3				|
|---------------------------------------------------------------|

Denne skiften frem og tilbage forekommer mig besynderligt, jeg har læst
i en tidligere mail at man kan sætte hdc=cdrom et eller andet sted i
LILO.config, men er det løsningen ?? CD-romdrev er Sony CDU-311.

Ad 4.
Jeg er faldet pladask for den lille "tcd" der følger med suse men jeg
kan ikke få den til at virke når jeg er logget på som bruger selv om den
nogen strejker med et cddb-slave not found ???
Jeg formoder det har noget med rettigheder at gøre men hvilke ??
Lydkortet er forøvrigt et U3985 sound card som er kompatibelt med SB16
mv. En anden ting der undrer mig er at cd´en nogen gange virker lidt
varmere en hvad der skulle syntes normalt !!!

Ad 5.
wvdial er noget af det bedste jeg har set til linux hvad opkobling angår
den fandt da også mit modem (og ISP) uden problemer, men da jeg vil
koble
mig på nettet som bruger skal jeg først su -> root, det kan da ikke være
rigtigt! (eller hvad ?) Alle filer der har noget med wvdial at gøre er
ændret til 777 og dialout, (som brugerne også har adgang til) men det
virker stadig ikke. Derudover har jeg sat x i YaST, under "permitted
access to modem" i gruppe-definitionen dialout, for alle brugere (alle
2).
Dog ikke i UUCP da jeg har læst i en HOWTO at det ikke er nødvendigt!

Ad 6.
Jeg har et pokkers hyr med at installere fra suse-cd´erne, men det
skyldes måske ovennævnte problemer. Jeg er tit nødt til at restarte hver
gang jeg skal installere fra cd´erne, men det kan sgu ikke være rigtigt
!!

Ad 7.
Også i Suse er det for dumt når man er "HOMEUSER UDEN NETVÆRK" !!!!!!!!
I RedHat fandt jeg ud af præcis hvad der skal gøres med stor hjælp fra
SSLUG, (har skrevet et indlæg til NOVICE vedr. konfigurering af
"sendmail" (søg på nielsemand! ;-))) men det ved jeg ikke hvordan man
gør i Suse (YaST), her har jeg prøvet alle mulige indstillinger men lige
fedt hjælper det, jeg kan ikke bruge hverken Pine eller Mutt !!
Hvor skal der sættes hvad ind ??

Ad 8.
Dette problem havde jeg også i RedHat ??? Ved i hvad det skyldes, såvidt
jeg kan se understøtter Suse lige præcis min skærm (både model og
refreshrate mm.) Det er et TAXAN 740 TCO95-s, skærmkort er Hercules
Dynamite 128/video.

PYYHH, jeg stopper her !!!!

I må undskylde den lidt hysteriske tone, men når det vedrører
hardwarespecifikke spørgsmål går der altså panik i mig !!!!

Håber i gider svare ?? (ellers tager jeg det som udtryk for at folk er
interesseret i SuSE Linux 6.2 til nedsat pris ;-)

Al hjælp bedes beskrevet så selv JEG kan forstå det :-)

Tak fordi DU/I nåede hertil !!!

/Niels