Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

At 15:40 27-09-1999 +0200, you wrote:

> Øh, 'delt netværkskort'? Eller 'det netværkskort'?

trukfel: "dit netværkskort"

OK, jeg ville bare være sikker på at du ikke mente 'delt netværkskort', for så forstod jeg ikke noget. :-)

Men hvis problemet er at modulet til eth0 ikke er loadet
så skal det gøres. Jeg har f.eks. et ne2k-pci driver
og tilføjet denne til /etc/modules, så loades den automatisk.
Desuden en "alias eth0 ne2k-pci" i /etc/conf.modules

Når eth0 findes, så burde et kald af /etc/init.d/network loade
driveren ganske automatisk ved opstart.

Problemet var vel egentlig også bare at network filen testede på at driveren skulle være load'et, for at den ville køre de kommandoer der automatisk load'ede driveren, hvis den ikke allerede var load'et.

> Hvordan sætter man det op?
>
> Noget i retning af:
>
>       route add default gw eth0 metric 1
>
> ? Det fik min Linux til bare at stå og glo uden kommando-linie, indtil jeg
> trykkede Ctrl+C. Skal der noget netmask på? Og hvad er egentlig systemet
> med en netmask? Bliver den AND'et på en IP adresse, eller hvad?

noget i stil med: route add default gw 192.168.42.1 eth0
eller det du har angivet.

OK

> Det gør den.

så bør du blot have netkorts-modulet loadet ved boot, og så burde
det hele ske automatisk.

Det gør det også nu, hvor jeg har fjernet if-sætningen.

---

Venlig hilsen / Kind regards

Jens Bang (sslug@sslug)

Freja Data                    Tlf./phone : +45 - 4046 - 3442
Guldbergs Plads 12 1. tv.     Fax        : +45 - 3537 - 7006
DK-2200 København N
Denmark                       Homepage   : www.frejadata.dk