Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

Jens Bang wrote:

> Og den bliver også vist under opstart. Men hvis jeg sætter indsætter en
> echo linie som den første linie i hver af de to if-grupper, så viser det
> sig, at det kun er den første if jeg kommer ind i.

> Øh, 'delt netværkskort'? Eller 'det netværkskort'?

trukfel: "dit netværkskort"

Men hvis problemet er at modulet til eth0 ikke er loadet
så skal det gøres. Jeg har f.eks. et ne2k-pci driver
og tilføjet denne til /etc/modules, så loades den automatisk.
Desuden en "alias eth0 ne2k-pci" i /etc/conf.modules

Når eth0 findes, så burde et kald af /etc/init.d/network loade
driveren ganske automatisk ved opstart.

..

> Hvordan sætter man det op?
>
> Noget i retning af:
>
>       route add default gw eth0 metric 1
>
> ? Det fik min Linux til bare at stå og glo uden kommando-linie, indtil jeg
> trykkede Ctrl+C. Skal der noget netmask på? Og hvad er egentlig systemet
> med en netmask? Bliver den AND'et på en IP adresse, eller hvad?

noget i stil med: route add default gw 192.168.42.1 eth0
eller det du har angivet.

> Det gør den.

så bør du blot have netkorts-modulet loadet ved boot, og så burde
det hele ske automatisk.