Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

At 10:05 27-09-1999 +0200, you wrote:
> Dvs. at jeg skal sørge for at køre
>
>       ifconfig lo 127.0.0.1
>       route add -net 127.0.0.0 netmask 255.0.0.0 dev lo
>
> på min maskine?

Ja men det burde /etc/init.d/network automatisk gøre ved opstart.
Prøv at tilføje
   echo "Nu kaldes init.d/network"
lige inden "cat" linien, dvs. som nr. 2 linie.

Og den bliver også vist under opstart. Men hvis jeg sætter indsætter en echo linie som den første linie i hver af de to if-grupper, så viser det sig, at det kun er den første if jeg kommer ind i.

> Så vidt jeg har forstået, så er eth0 mit netkort. Og så skal alle pakker
> vel sendes gennem eth0?

Hvis du kobler på internet over deit netværkskort, så ja.

Øh, 'delt netværkskort'? Eller 'det netværkskort'?

> Jeg har forbindelse til internettet via en ISDN router med hub (IP nr.
> 192.168.42.1), så jeg skal da ikke bruge PPP, vel?

Nej, så skal du have default gateway via netværkskortet.

Hvordan sætter man det op?

Noget i retning af:

route add default gw eth0 metric 1

? Det fik min Linux til bare at stå og glo uden kommando-linie, indtil jeg trykkede Ctrl+C. Skal der noget netmask på? Og hvad er egentlig systemet med en netmask? Bliver den AND'et på en IP adresse, eller hvad?

> Jeg tror nok at ifconfig rapporterer det den skal. Mit output fra route -n
> ser sådan ud:
>
> Kernel IP routing table
> Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
> 192.168.42.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
> 192.168.42.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 the0
> 127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
> 0.0.0.0 192.168.42.1 0.0.0.0 UG 1 0 0 eth0
>
> Er det rigtigt?

Det er næsten ok. (men hvad er "the0" ?)

En slåfejl, det skulle have været eth0. Jeg sidder med min Win95 maskine med e-mail foran mig, og min Linus-boks bag mig, og overfører tekst, ved at vende mig, læse teksten, vende mig, og skrive teksten. :-)

Jeg gætter på en fejlindtastning, en boot eller "ifconfig the0 down"
burde fjerne den.

Men check at /etc/init.d/network kaldes automatisk ved opstart,
ellers er der noget galt.....

Det gør den.

---

Venlig hilsen / Kind regards

Jens Bang (sslug@sslug)

Freja Data                    Tlf./phone : +45 - 4046 - 3442
Guldbergs Plads 12 1. tv.     Fax        : +45 - 3537 - 7006
DK-2200 København N
Denmark                       Homepage   : www.frejadata.dk