Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

Jens Bang wrote:

> godt. Hvad betyder
>
>   if    [ $? -eq 0 ] ;
>
> egentlig?

"man bash" eller "man test" eller "man [ "

       ?      Expands to the status of the most recently executed
              foreground pipeline.

Dvs. hvis den sidste kommando der er udført ( cat .....  )
har returværdi "0" (dvs. OK), så er testen true.

..

> Dvs. at jeg skal sørge for at køre
>
>       ifconfig lo 127.0.0.1
>       route add -net 127.0.0.0 netmask 255.0.0.0 dev lo
>
> på min maskine?

Ja men det burde /etc/init.d/network automatisk gøre ved opstart.
Prøv at tilføje
   echo "Nu kaldes init.d/network"
lige inden "cat" linien, dvs. som nr. 2 linie.

> Det er vel egentlig det jeg gøt med den første af mine 3 nye linier?

De sidste linier.

> Så vidt jeg har forstået, så er eth0 mit netkort. Og så skal alle pakker
> vel sendes gennem eth0?

Hvis du kobler på internet over deit netværkskort, så ja.

> Jeg har forbindelse til internettet via en ISDN router med hub (IP nr.
> 192.168.42.1), så jeg skal da ikke bruge PPP, vel?

Nej, så skal du have default gateway via netværkskortet.

> Jeg tror nok at ifconfig rapporterer det den skal. Mit output fra route -n
> ser sådan ud:
>
> Kernel IP routing table
> Destination     Gateway        Genmask          Flags Metric Ref   Use Iface
> 192.168.42.0    0.0.0.0        255.255.255.0    U     0      0       0 eth0
> 192.168.42.0    0.0.0.0        255.255.255.0    U     0      0       0 the0
> 127.0.0.0       0.0.0.0        255.0.0.0        U     0      0       0 lo
> 0.0.0.0         192.168.42.1   0.0.0.0          UG    1      0       0 eth0
>
> Er det rigtigt?

Det er næsten ok.  (men hvad er "the0" ?)
Jeg gætter på en fejlindtastning, en boot eller "ifconfig the0 down"
burde fjerne den.

Men check at /etc/init.d/network kaldes automatisk ved opstart,
ellers er der noget galt.....