Re: [NOVICE] Min Linux kan ikke se netværket

Jens Bang wrote:

> Og i den står der:
>
> IPADDR=192.168.42.2
> NETMASK=255.255.255.0
> NETWORK=192.168.42.0
> BROADCAST=192.168.42.0
> GATEWAY=192.168.42.1

Den burde jo gøre andet end blot initialisere nogle lokale variable.
(lokale for network scriptet)

Men hos mig har jeg (med mine tal) ...

#!      /bin/sh
ifconfig lo 127.0.0.1
route add -net 127.0.0.0 lo

# Network route for ethernet
ifconfig eth0 192.168.1.1 up
route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 eth0

Men måske skyldes det at min debian-installation er opgraderet
siden version 0.9 .

> Så gateway skulle være lagt rigtigt ind. Hvad kan der så være i vejen,

nej den startes ikke automatisk jvf. ovenstående.

> siden jeg kun kan ping'e på mit eget LAN? Og hvordan får jeg Linux til at
> starte netkortet automatisk, når den starter op? Med andre ord: Hvor skal
> nedenstående kommando indsættes?
>
> ifconfig eth0 192.168.42.2 netmask 255.255.255.0 up

jeg har det i /etc/init.d/network
(men måske ikke det korrekte sted, men det virker hos mig)